Poslední aktualizace: 23.4.2020 , svátek má

Hory Lotru a Cindrel, přechod hřebene v Rumunsku

Neskutečné zelené rozlohy, Mongolsko Evropy

22.4.2020 | Jan Promykal, foto archiv

Pohoří Lotru a Cindrel tvoří jižní část rumunského karpatského oblouku. Od pohoří Šureánského na západě je odděluje klikaté údolí řeky Sebeš, jižní hranici představuje řeka Lotru a východní řeka Olt, za kterou se již zvedá hradba pohoří Fagaraš. Samotná pohoří Lotru a Cindrel json oddělena údolím řeky Frumoasa a Sadu, jež obé pramení v oblasti sedla Sána Steflešti.

Ilustrační foto, hory

Je krásné slunečné odpoledne. Máme za sebou pět namáhavých, ale překrásných dní v horách Šureánských. Nyní míříme po prašné silnici do vesničky Obiršia Lotrului, odkud chceme ještě dnes vyrazit na sousední Lotru a Cindrel.

Chudý krámek se zkvašeným pivem, melouny a černým chlebem, o kterém píše ve svých Karpatských hrách Miroslav Nevrlý, zde už dávno není. Místo toho jsme tu nalezli dobře zásobenou restauraci s obchodem. Přijíždějí se sem občerstvit výletníci a rekreanti z nedaleké přehrady Lacul Vidra.

Kupujeme pivo a měkký chléb, odpočíváme a hladově pozorujeme rumunskou "šlechtu" pojídající bifteky, hranolky a zákusky. V tom se venku ráz počasí začíná měnit. Jako mávnutím kouzelného proutku se v minutě zatahuje, černá mračna se přes sebe strašidelné valí, zvedá se silný vítr. Pravá karpatská průtrž mračen.

Z nebe padají provazy vody, obrovské kapky buší do střech. Původně malý potůček tekoucí z hor a vlévající se za restaurací do řeky Lotru v okamžiku opouští své koryto a rozlévá Ilustrační foto, hory se do všech stran. Voda přetéká můstek, zaplavuje místní silnici, strhává plot ohrady a začíná ohrožovat okolostojící auta. Zděšeni lidé vybíhají z hospody a odjíždějí se svými vozy do bezpečí, zatímco ti odvážnější se vrhají do dravého proudu a snaží se pomocí dlouhých tyčí uvolnit vzpříčené kusy dřev pod mostem.

Bouřka odešla stejně rychle jako se přivalila. Opouštíme osadu a stoupáme vlhkým lesem po blátivé cestě vzhůru na hřeben. Vrcholové partie Lotrovských hor jsou především nedohledné, často podmáčené travnaté planiny. Jejich šířka často překračuje jeden kilometr. Pouze na prameniště upozorňují soustředěné skupiny stromů. Jinak neskutečné zelené rozlohy, Mongolsko Evropy.

Plahočíme se v úmorném vedru po zvolna stoupajícím hřebeni a jaksi podvědomě očekáváme nějaké "rozuzlení" naší strastiplné cesty. To nečekaně přichází na vrcholu Piatra Alba (2 179 m). V údivu hledíme na dva obrovské strmě zařízlé morénovité kotle (Caldarea Gropii) pod námi.

Na dně jednoho z nich se leskne malé jezírko - vzpomínka na dávno zaniklý ledovec. Kolmé skalnaté stěny mizí někde v hloubce a na okolních stráních se povalují zbytky sněhu. Celou divukrásnou scenérii přehlíží z výšky nedaleký Vf. Cristešti (2 233 m) - nejvyšší hora pohoří Lotru.

Také noc trávíme v této kouzelné krajině. Usazeni kolem ohně přikládáme suchou kleč, plameny šlehají vysoko k hvězdnému nebi. Do krásného rána nás budí štěkot psů a cinkot zvonců. To dva staří bačové ženou kolem našeho tábořiště stádo ovcí. Oba žádají cigaretu a diví se, proč spíme vystaveni větru přímo na hřebeni. Místo dávno rozdaných cigaret nabízíme český rum. Co pro nás znamenala dnešní noc jsme jim ale vysvětlit nedokázali.

Zdejší bačové jsou ohromně zajímaví lidé. Jejich věk neuhodnete, většinou jsme se "sekli" o dobrých 15 let. I přes tropická vedra nikdy neodloží kalhoty, košili a teplou vestu. Na hlavě nosí vysoký černý klobouček. Přes rameno jim visí smotaná deka, na které při pastvě odpočívají a v ruce jim nikdy nechybí silná hůl. Tvář jim zdobí řídký vous a pod vrásčitým čelem na vás blikají dvě živá očka. Při každém setkání vyžadovali cigaretu a rozhovor. I nyní se (spíše z bontonu) ptáme na cestu, loučíme se a vyrážíme.

Na úpatí Vf. Cristešti jsme v dálce zpozorovali dva poutníky s batohy. Jsou prvními, které za celou dobu v horách vidíme. Hřeben byl ale v těch místech tak široký, že naše pískání a volání vyšlo naprázdno. Nejvyšší horu obcházíme ze západu. Míjíme skupinu podélně rozpraskaných plochých skal. Některé z nich mají povahu viklanů.

Sestupem k Šaua Steflešti (1 720 m) opouštíme pohoří Lotru a přecházíme do pohoří Cindrel. Na svazích stejnojmenné nejvyšší hory (2 244 m) sbíráme pověstné červené granáty a přes široké údolí obdivujeme pomalu se vzdalující hory Lotrovské.

Západní část Cindrelu znovu upoutává nesmírnou rozlohou vrcholových planin a nekonečností prostoru. Také zde zanechalo zalednění dva velkolepé ledovcové kary s mořenami a jezery Iezeru Mare a lezem Mic. Nadmořská výška hlavního hřebene kolísá okolo 1 800 až 2 000 m. K nejvýraznějším vrcholům patří Niculešti (2 032 m) a Rozdešti (1 950 m), mezi nimiž se nachází pohádkové sedlo Sána Serbanei.

Střední část hřebene se postupně zužuje a získává skalnatější charakter. Na jeho svazích roste kleč do záhadných kruhů. V těchto místech byla nouze o vodu, až v okolí Poiany Gaujoana jsme narazili na několik pramenišť. Zde se již objevují první salaše a horské samoty.

Civilizace se nekompromisně přibližuje a tím bohužel i konec naší cesty. Spíme kousek nad Paltinišem, horským rekreačním střediskem, krmíme se okolo rostoucími borůvkami a přemítáme nad prožitými okamžiky předchozích dnů.

Ráno odjíždíme autobusem do Sibiu, Projíždíme přitom půvabnou a rázovitou obcí Rašinari. Krásně malované štíty a průjezdy domů zdobí popínavá vinná réva, ulice jsou čisté, lidé krásní. V podvečer nás na minutu přesně odváží vlak do Cluje a dál do Oradey. Ale to je již jiný příběh.

Další treky v Rumunsku, mohlo by vás zajímat

15.4.2020 / René Nakládal
Tip na výlet · Luhačovické toulky: Luhačovice - největší moravské lázně

Lázeňské město Luhačovice se zcela oprávněně pyšní označením největších moravských lázní. Při pomyšlení na toto malebné místo mnoho z nás napadá myšlenka na dva nejznámější prameny Vincentka a Ottovka. Unikátní …

14.4.2020 / Otakar Brandos
Příroda · Útoky medvěda hnědého na člověka: obranné útoky, útoky medvěda se změněným chováním a predační útoky

Útoky medvěda hnědého (Ursus arctos) na člověka jsou v Karpatech sice spíše výjimečné, ale čas od času k nim dochází. Tyto medvědí útoky lze rozdělit do tří kategorií: obranné (defenzivní), útoky medvěda se změněným …

8.4.2020 / Jozef Cyprich
Blog · Suvenírové bankovky alebo tradičné suvenírové predmety nestačili

Vrátili ste sa z návštevy turisticky či inak zaujímavého miesta, pricestovali ste z cudziny? Ak áno, určite ste si okrem zážitkov a fotografického materiálu priniesli aj niečo, čo vám bude navštívené miesto dlho pripo …

7.4.2020 / Otakar Brandos
Blog · Rouškaři, rouškpráskači, rouškstapo a rouškopati: Rouškařem rychle a snadno? Výbuch solidarity a nebo vyhřeznutí těch nejhorších charakterů?

Jaro je již v plném proudu. Za současné karantény je to však jaro trochu podivné. Byť příroda je stejná jako vloni a nadechuje se k rozkvětu. Naše společnost se ale potácí odezdi ke zdi. Zatímco se před necelými třemi …

5.4.2020 / Jozef Cyprich
Cestování · Monako - kniežatstvo na Azúrovom pobreží

Najhustejšie zaľudnený a po Vatikáne druhý najmenší štát na svete... Slávne a na starom kontinente najstaršie kasíno... Spoločenské aféry kniežat a princezien... Preteky áut Formule 1 a IRC... Rezidencie a jachty …

3.4.2020 / Ondřej Havelka
Cestování · Cestování a káva: kofeinové rauše v různých kulturách a kávovník jako biblický strom poznání dobrého a zlého (2)

Arabové si svůj přístup ke kávě založili na velmi jemném mletí (což zajistí lepší a silnější extrahování a vytáhne z kávy maximum esence) a přidávání koření, nejčastěji kardamonu, ovšem také vanilky, skořice …

26.3.2020 / Jozef Cyprich
Tip na výlet · Bradlové pásmo: významné skaly v údolí Bielej vody

Údolie Bielej vody, alebo tiež Púchovská dolina, predĺžením až k Lyskému priesmyku oddeľuje Javorníky od Bielych Karpát. Až sem zasahuje bradlové pásmo tiahnuce sa po obidvoch stranách Váhu, výsledkom čoho sú odhalené …

24.3.2020 / Otakar Brandos
VHT · Cima di Entrelor, túra za kozorožci a kamzíky v Národním parku Gran Paradiso

Cima di Entrelor (3 430 m) v Národním parku Gran Paradiso v italských Grajských Alpách není krásou ani výškou nijak výjimečný kopec. Cima Entrelor je hora turisticky naopak spíše nezajímavá, byť leží v ostrém skalním hřebe …

22.3.2020 / Otakar Brandos
Turistika · Koruna Súlovských skal: přes Obrovskou bránu pod Bradu a přes Gotickou bránu na Súlovský hrad, Manínska tiesňava a Bosmany / Fotogalerie k článku / Fotogalerie č. 2 k článku

Súlovské skály jsem v loňském roce navštívil jen dvakrát. A vždy jen letmo. O to více jsem se těšil na letošní Velikonoce, kdy jsem chtěl do Súlovských vrchů vyrazit s dcerou v plné polní. Na hezký třídenní trek. Bohužel nezbývá než …

20.3.2020 / Josef Hebr
Turistika · Semmering: unikátní horská železnice v Rakousku je nejstarší horskou dráhou světa

Přiznávám, že země našich sousedů, Rakousko, mi přirostlo k srdci. Všichni tušíte proč. Nádherné majestátné hory se svými národními parky, veletok Dunaj a jeho přítoky, bohatá historie a k ní patřící fascinující památky a …

19.3.2020 / Otakar Brandos
Hrady · Nejvýše položené hrady na Slovensku: 10 (20) nejvýše položených slovenských hradů

Které ze slovenských hradů jsou nejvýše položené? Odborná literatura zhusta zmiňuje první z tří nejvýše položených hradů na Slovensku. Ale který z hradů na území dnešního Slovenska zaujímá v případě nad …

Velký Roudný Úplňky Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky