Poslední aktualizace: 31.1.2023 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Horská sedla a rašeliniště Triebenských Taur

Horská sedla a rašeliniště Triebenských Taur

Letní alpská výprava převážně mimo značené trasy a procházející přes málo navštěvovaná místa

31.1.2023 | Roman Waldhauser, foto Jana Waldhauserová
V sedle Schaunitztörl s jezírkem a pohledem na Hahnennkamm (2072 m)

Nástupním místem do hor je dnes pro nás závěr údolí Triebental s parkovištěm u horského hostince Bergerhube (1 198 m). Po zaplacení 5 Euro za parkování si z mnoha možných výstupových cest do hor vybíráme značenou trasu č. 969 směr Moaralm.

Po široké cestě mezi loukami přecházíme potok Grünbach a po chvilce stoupání lesem a překonání první serpentiny stojíme u odbočky široké cesty doprava. Opouštíme tedy značenou cestu a vstupujeme do pěkného údolí Grüngraben, kterým teče horský potok Grünbach. Lesní cesta nás přivádí na horské pastviny Schaunitzalm (1 411 m) a zároveň i v těchto místech mění směr a opouští horské údolí.

Přecházíme na úzkou stezku stoupající proti proudu potoka. Je naštěstí skvěle značená kamennými mužíky (v Alpách nazývané Steinmandl) a neomylně nás vede travnatými svahy s nádhernými výhledy do výrazného sedla Schaunitztörl. V sedle se nachází malé jezírko skvěle položené mezi vrcholem Kerschkern (2 225 m), ležícím na hlavním hřebeni Seckauských Taur (Seckauer Tauern), a nejvýchodnějším vrcholem rozeklaného skalnatého hřebene Hahnenkamm (2 072 m).

Sedlo Schaunitztörl je hojně využíváno k výstupu z horní části údolí Ingeringbachtal do výše položeného sedla Krügltörl na hlavním hřebeni. V dnešním krásném dni tu potkáváme několik skupinek lidí a i přes absenci značení je místo navštěvované. Užíváme si horskou pohodu v teplém letním dni a vysedáváme na skalkách nad jezírkem.

Horské rašeliniště pod hřebenem Hahnenkamm s horou Sonntagkogel (2343 m)

Další naše putování vede do hlubokého údolí Ingeringbachtal, kam sestupujeme po úzké a místy málo znatelné stezce. Vyšlapaná pěšinka v horské trávě nás po překonání strmého počátečního sestupu vede mezi borůvčím v mírných svazích pod skalními stěnami Hahnenkammu. Přes travnaté a mechem porostlé terasy přicházíme k rašeliništi s kvetoucími suchopýry a nechybí ani malebné rašelinné jezírko.

Pokračujeme stále mezi mechy a borůvčím a doprava od nás odbočuje výrazná stezka k nedalekému horskému jezeru Hahnsee pod skalní stěnou Hahnenkammu. Nádherné a odlehlé jezero vhodné i ke koupání jsme navštívili před několika lety a dnes bez odbočení sestupujeme po stezce dále vstříc údolí. Na hranici lesa začíná široká cesta a pohodlně se tak dostáváme na dno významného a dlouhého údolí Ingeringbachtal.

Překonáváme potok po dřevěném mostku a můžeme pokračovat zase chvíli po značené cestě až do sedla Kettentörl. Cesta vede přes využívané pastviny v horní části údolí a je nepříjemně podmáčená a rozdupaná od kravských kopyt. Postup údolím je pomalý a krávy nás zvědavě pozorují. Pastvina se naštěstí o něco výše mění ve stezku, která nás nenáročným výstupem přivede do významného sedla Kettentörl (1 864 m).

Sedlem prochází dálkové rakouské cesty č. 02 a 08, dále cesta Via Alpina a poutní cesta Benediktweg. Odpočinek před další cestou je samozřejmostí a porovnáváme si místo s krásnými výhledy s pozdně podzimní návštěvou v minulém roce. Dnes pokračujeme ze sedla na hřebenovou neznačenou cestu k vrcholu Speikleitenberg (2 124 m).

Kvetoucí suchopýry v rašeliništi pod horou Mödringkogel

Znatelná a chozená stezka obchází porosty kleče a menší skalky a dostáváme se na kótu 2 111 m se skvělým výhledem na okolní alpské vrcholy a do hlubokých údolí. Příjemná hřebenovka rychle utíká a brzy stojíme na vrcholu Speikleitenberg (2 124 m) s vrcholovou knihou a kruhovým výhledem. Vidět je nejen naprostá většina vrcholů Seckauských a Triebenských Taur, ale také vápencové štíty Ennstalských Alp a Totes Gebirge na severu i oblé Seetaler Alpen na jihu. Opět sedíme a užíváme si krásné letní počasí na horách.

Sestupujeme po hřebeni přes skalnatý vrcholek do sedla Krugtörl. Sledujeme pěkný a od hřebene oddělený vrchol Krugspitze (2 047 m) a nádherná jezera Krugsee pod sedlem. Obě místa jsme navštívili před lety z jižní strany hor a zavzpomínali jsme si na tehdejší dlouhou jednodenní výpravu. Ze sedla Krugtörl vede stezka mezi skalisky na vrcholek Krugkoppe (2 042 m), který nabízí pohledy do Triebentalu a na Ennstalské Alpy na obzoru.

Vrcholek je hezky travnatý a pohodlnou cestou odtud klesáme do posledního dnešního sedla s názvem Pumucklscharte (1 960 m). Od jezer sem přichází značená cesta, která pokračuje dále na blízký vrchol Mödringkogel (2 142 m), a nechybí tu rozcestník. Ze sedla nám začíná dlouhý sestup neznačenou stezkou do Triebentalu.

Výrazná pěšinka klesá prudce travnatými svahy a následně vchází do porostů kleče, kde traverzujeme strmé svahy hory Mödringkogel (2 142 m). Perfektně vedená cesta ve vysekané kleči přechází lavinové dráhy a drobné potůčky s ledovou vodou. Na jednom místě se zastavujeme u rašeliniště s jezírkem obklopeném mechy a kvetoucím suchopýrem. Jedná se o nečekané a nádherné místo na trase, které trochu připomíná české hory.

Mödringhütte (1467 m) s vrcholem Mödringkogel (2142 m) v pozadí

Po delším úseku v klečovišti vcházíme konečně do lesa. Dlouze klesáme zachovalým horským lesem až k loukám Modringalm a kamenné mužíky nacházíme na každém nepřehledném místě. U Modringalm se připojujeme na značenou cestu vedoucí z vrcholu Gamskogel (2 386 m) a kolem dřevěné lovecké chaty Modringhütte (1 467 m) stále sestupujeme lesem směrem k Triebentalu. Široké lesní cesty nás už celkem rychle dovedli až k hostinci Bergerhube (1 198 m) s parkovištěm, kde jsme povedený horský den ukončili.

Značené i neznačené stezky najdeme na mapě KOMPASS č. 223 Seckauer Alpen. Volný pohyb v horách Nízkých Taur mimo značené trasy zde není nijak omezen a v dobrém počasí není orientace v terénu náročná.

31.01.2023, 13:48 -OB- | Romane (a Jano), opravdu parádní

Další túry v Nízkých Taurách, může vás zajímat

29.1.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Vliv koncentrace CO2 na tempo růstu rostlin. S růstem hladiny sodovkového plynu došlo k ozelenění Země

Od kambria, doby někdy před 550 milióny lety, kdy se v sedimentárním "záznamu" geologické historie Země objevily hojné fosilie, byla koncentrace CO2 v zemské atmosféře nikoliv stovky ppm jako je tomu dnes …

25.1.2023 / Roman Waldhauser
Turistika · Na Greim (2 471 m) přes Sandkogel (2 214 m). Letní výstup na druhý nejvyšší vrchol horského pásma Wölzer Tauern po hřebeni s rozkvetlými alpínskými trávníky

Greim (2 471 m) je po sousedním vrcholu Rettlkirchspitze (2 475 m) druhou nejvyšší horou pásma Wölzer Tauer (Wölzské Taury). Z jižní strany lze vrcholu dosáhnout jednoduchou a relativně pohodlnou cestou z …

24.1.2023 / Otakar Brandos
Blog · 30 let toulek po hřebenech ukrajinských Karpat. Ukrajina nebyla, není a nebude taková, jak ji líčí média hlavního proudu. Je ale úžasná

Na Ukrajinu jsem se dostal poprvé za krásného a slunného babího léta v roce 1992. Asi rok po rozpadu Sovětského svazu a poté, co Ukrajina získala nezávislost. Pamětníci si možná ještě matně vzpomenou, že k …

18.1.2023 / Otakar Brandos
Turistika · Hora Bouda, Zašívárna, Křížová hora a Jeřáb. Dvoudenní upršená túra v Hanušovické vrchovině | Fotogalerie k článku

Září loňského roku nebylo, co se počasí týče, tak úplně turistice zaslíbené. Den slunečného počasí byl spíše výjimkou, člověk se musel spokojit s pár hodinami hezkého počasí někdy po poledni a smířit se, pokud vyrážel na …

11.1.2023 / Otakar Brandos
Aktualita · XLII. setkání na vrcholech s Trekingem. Sraz na Bradle (600 m), Moravském Blaníku, v sobotu 22. dubna 2023

Poslední setkání (41.) na vrcholech proběhlo v sobotu 23. dubna 2022 na Slunečné (800 m), nejvyšší hoře Nízkého Jeseníku. Pro rok 2023 jsem vybral neméně zajímavý vrchol v sousedním pohoří, v poměrně málo známé …

10.1.2023 / Pavel Kučera
Aktualita · Šediváčkův long 2023, závod psích spřežení. V Orlických horách se bude konat již 26. ročník

Po hřebenech Orlických hor, údolími a i po zasněžených loukách se budou prohánět opět psí spřežení. Více jak 100 přihlášených závodníků tohoto etapového závodu bude soutěžit se svými čtyřnohými kamarády …

9.1.2023 / Otakar Brandos
Turistika · Silvestrovský výstup na nejbližší 3tisícovku. Povedená túra na Zwischenberg za našimi humny

Poslední den roku pravidelně vyrážíme na nějakou hezkou túru. Posledně (rok 2021) jsme byli na rozhledně Halaška a na zřícenině hradu Vildštejn v údolí Moravice, nyní máme namířeno na nejbližší třítisícovku. Počasí …

2.1.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Ropucha obecná (Bufo bufo), žáby v Česku. Velice užitečná a mimořádně adaptibilní žába

Přestože je ropucha obecná (Bufo bufo) poměrně hojná žába, která se objevuje dokonce v intravilánech vesnic a měst, v přírodě ji potkáváme jen málokdy. To proto, že ropucha, která po většinu roku vede …

28.12.2022 / Otakar Brandos
Treky · Listopadové Kremnické vrchy a ospalí medvědi. Třídenní přechod v horách středního Slovenska aneb na Velkou Fatru jsme nedošli (2) | Fotogalerie k článku

Od Görgeyho tunelu pod sedlem Tunel (1 150 m) pokračujeme po lyžařské trase ke Skalce. Míjíme skály s tabulkami z roku 1899. Moc si ovšem nepočteme, protože texty jsou maďarsky. Slovensko té doby bylo součástí …

26.12.2022 / Otakar Brandos
Turistika · Silvestrovský Vildštejn a rozhledna Halaška, pohodová túra v samotném závěru roku

Poslední Silvestr jsme trávili, jak jinak, turisticky. Počasí bylo ucházející, sněhu poskrovnu, tak proč nevyrazit na nějakou kratší túru. A protože "teta s ujom" z Podkrkonoší byli na Silvestra v Rýmařově …

Velký Roudný Úplněk Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Nízké Tatry, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky