Poslední aktualizace: 19.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Výstup na Bauleiteck (2 424 m), horu v Schladmingských Taurách

Výstup na Bauleiteck (2 424 m), horu v Schladmingských Taurách

Vysokohorská turistika v Schladmingských Taurách - Bauleiteck

16.11.2017 | Roman Waldhauser

Horský výstup na výhledový vrchol z jižní strany Schladmingských Taur (Schladminger Tauern) lemovaný nádhernými alpskými jezery.

Jezero Etrachsee (1374 m)

Náš alpský výstup začíná u malebného jezera Etrachsee (1 374 m n. m.) s parkovištěm a výletní restaurací. Etrachsee leží v horském údolí nedaleko štýrské obce Krakaudorf na jižním úpatí Schladmingských Taur, do kterého vede sjízdná nezpevněná cesta odbočující ze silnice z Krakaudorfu do Tamswegu.

Výstup jsme si naplánovali do dvou dnů s noclehem na horské chatě Rudolf-Schober Hütte, která leží v nadmořské výšce 1 667 m. Nebyl by problém výstup i s návratem zvládnout za jeden den, ale chceme se podívat také po okolních přírodních zajímavostech.

Ráno je podmračené, nasazujeme sbalené batohy a bez většího zdržování u jezera vyrážíme vstříc pěknému vrcholu. Podle směrovek je to na Bauleiteck 3 h 15 min. a na chatu Rudolf-Schober Hütte 1 h 15 min. Široká cesta vede dlouho podél břehu jezera a dále okolo pastvin s pasoucími se krávami, které náleží k pasteveckým usedlostem Spreitzerhütte a Moarhütte.

Čtěte také: Gumpeneck (2 226 m n. m.): Podzimní výstup na nejzápadnější…

Přicházíme na důležité rozcestí cest č. 789 (na vrchol Predigstuhl přes sedlo Hubenbauertörl) a č. 794 na náš plánovaný vrchol Bauleiteck. Směr jsme vybrali správný a po stále široké cestě již strmě stoupáme okolo loveckých a pasteveckých chat Grafenhütte (1 595 m n. m.) k chatě Rudolf-Schober Hütte (1 667 m n. m.). Menší dřevěná horská chata je útulná a je schována ve smrkovém lese.

Po zajištění noclehu se nechystáme ještě na vlastní vrchol, ale na menší výlet do zapomenutého bočního údolí Grafenalm s jezerem Sauofensee. Od horské chaty sestupujeme zpět po široké cestě o jednu mohutnou zatáčku níže až k potoku. Proti jeho proudu vede po pravé straně úzká a málo chozená stezka bez značení s občasnými kamennými mužíky. Nejdříve jdeme podmáčeným lesem a nad jeho horní hranicí často přeskakujeme potok a četné drobné rašelinné tůně.

Oblačnost se začíná rozpouštět a neuvěřitelně nádherné a zachovalé údolí lemované alpskými vrcholy o nadmořských výškách 2 400 - 2 500 m láká k focení. Přicházíme k jezeru Sauofensee (1 978 m n. m.), ale jezera jsou tu vlastně dvě pěkně za sebou. Užíváme si nádherné počasí a krajinu bez jediného člověka.

Po delší době se vracíme zase zpět stejnou cestou a přicházíme opětovně k naší horské chatě schované v lese a můžeme se pak zcela nalehko vypravit na plánovaný vrchol. Procházíme pěkným starým lesem až k jeho horní hranici, kde se po pravé straně cesty leskne hladina jezera Unterer Wildenkarsee (1 891 m n. m). Seběhneme několik metrů k jeho hladině, ale dlouho se tu nezdržujeme. Stoupáme opět dále strmě po zvlněném hřbetu s několika bezejmennými vrcholky a pod námi se objevuje větší jezero Oberer Wildenkarsee (2 053 m n. m.).

Jezero Etrachsee (1374 m) z výstupu na Bauleiteck (2424 m)

Zvlněný kamenitý hřbet pokračuje až k vrcholu Bauleiteck (2 424 m n. m.) s ocelovým křížem a vrcholovou knihou. Jsme tu v pozdním odpoledni zcela sami a užíváme si slunce na koci léta s plujícími velkými oblaky. Dlouho sedíme nad okolním nekonečným mořem vrcholů Nízkých Taur a přímo pod námi v hloubce se rozprostírá velké jezero Schimpelsee (1 947 m n. m.).

Beze spěchu si užíváme i sestup a s posledním denním světlem přicházíme na chatu Rudolf-Schober Hütte s příjemným a vtipným chatařem. Po noclehu a snídani sestupujeme následující den po již známé trase zase nazpět k jezeru Etrachsee, ale tentokrát se tady zdržíme dlouho. Nádherná blankytná obloha se odráží v neobyčejně čisté vodě, ve které se prohání hejna ryb.

Pomalu obcházíme jezero až k parkovišti. U restaurace s venkovním posezením je slušný nával, a tak jen projdeme okolo a nasedáme do auta. Naším cílem před návratem domů je ještě nedaleký nejvyšší vodopád Nízkých Taur, ale o tom až někdy příště.

Bauleiteck, turistická mapa

Při sestupu z vrcholu Bauleiteck (2424 m) Treking.cz - diskuze
Jupiter Borový vodopád Vosecká bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Horalka Chata Jelenka Macocha Pluto Sluneční soustava Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Pluto Altocumulus Velhartice Bouřky Černá díra Opruzeniny Čertův mlýn

1. Hrady Hrad Děvičky, romantická zřícenina na severním okraji Pavlovských vrchů
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Babia hora: Vrchol úžasných výhledů, nejvyšší hora Oravských Beskyd
4. Památky Dřevěný kostel v Kunčicích pod Ondřejníkem, tip na výlet v Beskydech
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů