Poslední aktualizace: 12.12.2022 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Túra na Kochofen a Spateck (2 256 m)

Túra na Kochofen a Spateck (2 256 m)

Závěr podzimu v Schladmingských Taurách (4)

12.12.2022 | Roman Waldhauser, foto Jana Waldhauserová
Hochwildstelle (2747 m) z vrcholu Kochofen (1916 m)

Atraktivní hřebenovou trasu přes dva výrazné vyhlídkové vrcholy na severovýchodním okraji Schladmingských Taur jsme si naplánovali z obce Kleinßölk, která leží ve stejnojmenném údolí.

Na místo se dostáváme snadno z dálkové hlavní silnice E651 Liezen - Schladming, kde před městem Gröbming odbočíme vlevo do obce Stein an der Enns a odtud silničkou do údolí Kleinßölk. Parkujeme v centru obce na malém bezplatném parkovišti pro asi 6 aut u místního úřadu v nadmořské výšce 989 m, odkud nám vede do hor značená cesta č. 722.

Cesta zpočátku traverzuje pastvinu a po vstupu do lesa začínáme prudce stoupat úzkou stezkou v nekonečných serpentinách. Po dlouhém lesním výstupu stojíme konečně u rozcestí v sedle mezi vrcholy Kniepaß (1 628 m) a Kochofen (1 916 m). Další výstup je mírnější a stezka vede po okraji kamenitého žlabu lemovaného mramorovými skálami. Mramor se těží v lomu ve svahu nedaleko pod námi a jedná se o velmi žádaný kámen.

Sölker mramor se uvádí jako jeden z nejkvalitnějších mramorů na světě s extrémní odolností proti posypové soli a nejsilnějším mrazům a vyznačuje se obrovskou tvrdostí s odolností proti odírání. Původně sněhově bílá hornina zde byla minerály a stopovými prvky přírodními procesy upravena v mramor pruhovaný, melírovaný, zrnitý, žilkovaný a barevný. Podíl čistého uhličitanu vápenatého je až 98 % a barvy převládají mléčně bílé s načervenalými a růžovými odstíny a jedná se o jediný barevný mramor těžený v Rakousku.

Po výstupu žlabem stojíme na travnatém vrcholku hory Kochofen (1 916 m) s velkým dřevěným křížem a se schránkou na vrcholovou knihu. Vrchol je poměrně plochý, ale po jeho okrajích najdeme vystupující bílá mramorová skaliska s ideálními místy pro focení a posezení. Výhled je naprosto dokonalý a dominují pohledy do hlubokého údolí řeky Enns, za kterým vystupují vrcholy Grimming (2 451 m), Dachstein (2 995 m), Hochkönig (2 941 m) a pohoří Totes Gebirge. Většina viditelných hor patří do horských oblastí a pásem Nízkých Taur, kde nejvíce dominují Schladmingské Taury s mohutnou a zasněženou horou Hochwildstelle (2 747 m). Po delším polehávání v trávě se vydáváme atraktivním hřebenem po značené cestě č. 723 vstříc hoře Spateck (2 256 m).

Zpočátku širší hřeben porostlý borůvčím a řídkým lesem se pozvolna mění ve skalnatý a rozeklaný hřeben s porosty kleče. Strmá skaliska dobře vedená úzká stezka většinou obchází, ale na několika místech se dostáváme až na samotné vrcholky skal s výhledy. Hřeben s názvem Fleischkögel (1 891 m) se zdá být nekonečný a cesta ubíhá pomalu. Obcházíme vrcholek Lafenberg a zde se hřeben mění v široký horský hřbet a terén začíná být přehledný.

Stezka obchází vrchol Dromeissspitz (2 047 m) a přibývají tvrdá sněhová pole. Výhledy do horských údolí se zlatými modřínovými lesy a zasněženými velikány Schladmingských Taur pod modrým nebem jsou neskutečné. Stojíme nad hranicí lesa v mělkém sedle Schladminger Törl (1 945 m), které je důležitou křižovatkou značených cest. Na vrchol Spateck (2 256 m) by to již nemělo být daleko, ale značená cesta je dále označená černým bodem jako velice náročná alpská stezka. Uvidíme tedy, co nás bude akčního čekat.

Ze sedla pokračujeme slušným stoupáním po širokém zaobleném travnatém hřebeni a pohodlnou pěšinkou výstup rychle utíká. Travnatý hřeben nás přivádí do malého skalnatého sedýlka, kde je asi 10 m dlouhý skalní hřbítek o šířce 50 - 70 cm a na něm volně položené lanko. Skála je zcela suchá a překonání místa s propastmi na obě strany jsme zvládli bez jištění dobře. Stezka přechází drobný vrcholek a v dalším sedýlku nás čeká druhý naprosto stejný úsek jako přes kopírák. Chtělo by to možná provazolezeckou tyč, ale i bez ní jsme to v dobrém počasí zvládli a pokračujeme dále velice strmým skalnatým terénem vstříc vrcholu, kam nám zbývá okolo 100 výškových metrů.

Obcházíme ostré skály a mohutné balvany v nezpevněném zasněženém svahu a pomáhají nám v orientaci stopy v místech, kde je značení přikryté sněhem. Náročný výstup konečně končí a stojíme na travnatém předvrcholu, odkud je to už k vrcholovému kříži pohodová procházka. Jsme na vrcholu Spateck (2 256 m), který je překvapivě plochý a travnatý a usedáme u velkého ocelového kříže s vrcholovou knihou.

Vrchol Spateck (2256 m), v pozadí Schladmingské Taury

Večerní výhled za šikmých paprsků pozdně podzimního slunce je neskutečný a vidíme alpské vrcholy jako z hory Kochofen (1 916 m), ale zase zcela jinak a z větší výšky. Vybrali jsme si nejtěžší možnou výstupovou cestu, a proto volíme sestup východním směrem po většinou travnatém hřebenu jen s občasnými skalnatějšími místy, ale hlavně v přehledném a schůdném terénu. Zbývá asi hodinka do západu slunce a je čas se zvednout k sestupu.

Ve většině map je cesta vedena jako značená, ale před lety bylo značení zrušeno pro neshody s majiteli pozemků. Sestup je strmý, ale vede zřetelnou úzkou stezkou a rychle klesáme nádherným hřebenem s výhledy do hlubokých údolí. Na skalkách je často vidět omšelé červené značení a máme jistotu správné cesty. Po dlouhém sestupu přicházíme do prvního sedla a odtud pokračujeme na dno mohutného karu hory Spateck (2 256 m). Kar je pokryt mohutnými balvany a po nepřehledné cestě překračujeme množství drobných potůčků směřujících z karu do údolí. Stezka je občas značena kamennými "mužíky" a klesání pokračuje řídkým lesem s výrazným potokem po levé ruce a skalnatým hřebenem po pravé ruce. Les je stále vyšší a hustší, cesta výraznější a šero temnější. Před námi se objevuje lovecká chata s kouřícím komínem a zaparkovaným džípem. Nepozorováni pokračujeme už širokou cestou okolo dřevěné chaty Klockalm do údolí.

V závěru cesty vcházíme přes ocelovou bránu do areálu velkého statku se zvířaty, který musíme celý projít a další bránou zase vyjít ven. Brána se určitě často zavírá a přes oplocené pozemky se areál nedá obejít (možná důvod zrušení značené cesty). Zdravíme se s majiteli, kteří ještě za tmy hospodaří a za malou chvíli už stojíme na asfaltové silnici v údolí Kleinßölk (část Hinterwald). Čeká nás několik kilometrů chůze tmou po asfaltce do centra obce Kleinßölk, kde po náročném alpském dni v nádherných horách nacházíme opuštěné auto a odjíždíme plni zážitků domů.

Trasu najdeme na mapě KOMPASS č. 222 Sölktäler.

• Předchozí (1.) část článku
  • Předchozí (2.) část článku
  • Předchozí (3.) část článku
  • Fotogalerie, prohlédněte si fotografie

Další túry v Nízkých Taurách, může vás zajímat

6.12.2022 / Otakar Brandos
    Testy · Recenze Fenix HM70R, test nabíjecí čelovky. Mimořádně výkonná svítilna se svítivostí až 1 600 lm

Čelovka Fenix HM70R je další svítilnou z rodiny Fenix. HM70R je nabíjecí čelovka s mimořádným výkonem, se svítivostí až 1 600 lm (lumenů). Tomu odpovídá i výrobcem uváděný dosvit přes 180 metrů. K napájení …

4.12.2022 / Petr Krčmář
    Treking · Trek v oblasti Kangerlussuaq v ledovém Grónsku. Kolem Akuliarusiarsuup Kuua k Fergusonovu jezeru a Russellskému ledovci

Dva dny před odletem jsem se dočetl zprávu, že Kanada a Dánsko vyřešili 50letý spor o grónský Hansův ostrov a takzvaná Whisky War skončila. Je krásné, že i v dnešní době jsou některé státy schopny řešit spory civili …

28.11.2022 / Roman Waldhauser
    Turistika · Výstup na horu Schüttkogel (2 049 m). Závěr podzimu v Rottenmannských Taurách (3)

Hora Schüttkogel (2 049 m) se zvedá poblíž obce Oppenberg a je ideálním vrcholem pro krátké dny druhé části podzimu. Do Oppenbergu se snadno dostaneme ze sjezdu č. 74 na dálnici A9 (směr od Liezenu na Graz) …

25.11.2022 / Dorek Čermák
    Treking · Trek Šluknovským výběžkem k nejsevernějšímu bodu ČR. Projekt 13/9 - Ústecký kraj | Fotogalerie k článku

Prodloužené Indiánské léto pokračuje a Svatého Martina pozoruji z okna vlaku, který mě veze k severu republiky. Avšak ten jede na koni hnědém. Což je pro následující dny dobrá zpráva, protože krajina zůstane pod …

22.11.2022 / Roman Waldhauser
    Turistika · Großes Bärneck (2 071 m) přes Schusterboden. Závěr podzimu v Rottenmannských Taurách (2) | Fotogalerie k článku

Pro druhý den jsme si v Rottenmannských Taurách vybrali výstup na vyhlídkový vrchol Großes Bärneck (2 071 m), který leží jihovýchodně od menšího horského a lyžařského střediska Donnersbachwald. Výs …

21.11.2022 / Otakar Brandos
    Treky · Polonina Hyrlata v Bieszczadech křížem krážem (1). Přes hrad Čičva a Osadné na Balnicu a přes Hyrlatu do Cisny | Fotogalerie k článku

Koncem září konečně vyrážíme opět do Bukovských vrchů aneb do Biesczad. Ještě před státním svátkem, ať se vyhneme tomu davovému šílenství, které bude určitě okolo svatého Václava následovat. Konečně je ces …

20.11.2022 / Roman Waldhauser
    Turistika · Hangofen (2 056 m) a Kühofenspitz (2 145 m). Závěr podzimu v Rottenmannských Taurách (1) | Fotogalerie k článku

Před nástupem zimy bývá vždy v Alpách nejkrásněji. Horské chaty jsou již zavřené, pastevecké samoty (almy) jsou zazimované a opuštěné, první várka sněhu na hřebenech je již pryč a na tu pořádnou a definitivně zimní …

18.11.2022 / Otakar Brandos
    Příroda · Jelen evropský (Cervus elaphus), dříve lesní. Největší sudokopytník našich lesů a horských lesů

Jelen evropský (Cervus elaphus) je opravdu majestátné zvíře. Ať již díky vzrůstu a nebo mohutnému paroží, kterým je opentlena hlava dospělých samců. Jelen evropský (dříve jelen lesní), původní druh naší přírody, dosahuje …

17.11.2022 / Otakar Brandos
    Skalní města · Pasecká skála ve Žďárských vrších. Parádní skalní vyhlídka a významná přírodní památka

Pasecká skála. Skaliska a vrchol ve Žďárských vrších, fantastická skalní vyhlídka a významná přírodní památka. Pasecká skála (819 m) patří k nejvyšším vrcholům Žďárských vrchů a Hornosvratecké vrcho …

16.11.2022 / Otakar Brandos
    Treking · Červencové Jeseníky kolem Malého kotle. Trek přes Malý máj a Vodopád na Volárce na Alfrédku, Jelení studánku a Vysokou holi | Fotogalerie k článku

Konečně ubrečené červencové počasí slibuje těsně před úplňkem Měsíce chvíli oddechu a snad den či dva hezkého počasí. Proč toho nevyužít a neprotáhnout se během dvoudenního treku po horách a dolech Hru …

Velký Roudný Úplněk Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Nízké Tatry, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky