Poslední aktualizace: 23.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Túra na Kremsmauer (1 604 m), horu v Oberösterreichische Voralpen

Túra na Kremsmauer (1 604 m), horu v Oberösterreichische Voralpen

Výstup na mohutnou skalní hradbu nad pramenem řeky Krems v Oberösterreichische Voralpen

1.2.2018 | Roman Waldhauser

Kremsmauer (1 604 m n. m.) se zvedá jižně od okresního města Kirchdorf an der Krems ve spolkové zemi Horní Rakousko. Tato mohutná vápencová hradba patří do rozlehlé horské oblasti zvané Oberösterreichische Voralpen (Hornorakouské předhůří, předalpy - pozn. red.) a je tvořena dvěma výraznými vrcholy.

Na vrcholu Schabenreitnerstein (1143 m) po západu slunce

Přístupný a vyšší východní vrchol nese název Pyramide (1 604 m n. m.) a divoký nepřístupný západní vrchol se jmenuje Falkenmauer (1 569 m n. m.). Mezi oběma vrcholy je hluboké sedlo Törl (1 457 m n. m.), které se překonává po jištěné cestě přes velké skalní okno. Výstup na Kremsmauer patří k nádherným a zcela nečekaným zážitkům s převýšením přes 1 000 metrů!

Parkujeme na lesním turistickém parkovišti u pramene řeky Krems (Kremsursprung) v nadmořské výšce pouhých 584 m a čeká nás na krátké vzdálenosti velké převýšení. Pramen Kremsu je zcela přírodní a nijak neupravený, kde voda volně vytéká ze svahu. Krems má délku 63 km a před malým městečkem Ebelsberg u jižního okraje Lince se vlévá do řeky Traun.

Čtěte také: Výstup na Dürrenstein, túra přes nejchladnější místo střední Evropy

Vracíme se kousek nazpět po příjezdové cestě podél proudu řeky a u skupinky chat odbočujeme vpravo přes mostek do lesa a dále po značené cestě č. 446 prudce nabíráme výšku v hustém lese. Odpočíváme chvíli u opuštěné usedlosti Parnstaller Alm (1 160 m n. m.) s menší loukou. Cesta dále vytrvale stoupá až k rozcestí cest pod sedlem Törl (1 260 m n. m.).

Absolvujeme strmý výstup do sedla, v jehož závěru se překonávají strmé skalní plotny a cesta je zajištěna ocelovými lany a kramlemi. Tento úsek je poměrně krátký a ocitáme se ve velkém skalním okně a sedle Törl (1 457 m n. m.) s rozcestníkem a tabulkou na skále.

Na opačnou stranu hřebene sestupujeme jen krátce, ale také skalnatým terénem a přidržujeme se fixních ocelových lan. Následně úzkou stezkou podcházíme jižní skalní stěnu Kremsmaueru a přicházíme k závěrečné odbočce na vrchol. Závěr výstupu vede opět po skalách a je zajištěný ocelovými lany. Nejedná se o náročný úsek a brzy stojíme na nejvyšším bodě skalního hřebene Kremsmauer s názvem Pyramide s velkým vrcholovým křížem.

Pramen řeky Krems

Na vrcholu je dnes spousta lidí a všichni si užívají dokonalé teplé počasí na samém počátku října. Máme dokonalý výhled až na ledovci pokrytý Dachstein (2 995 m n. m.), ale nejkrásnější pohledy jsou na blízké pohoří Totes Gebirge s neskutečnými skalními stěnami a s nejvyšší horou Grosser Priel (2 515 m n. m.). Krásný výhled je také na pohoří Sengsengebirge, Höllengebirge a Oberösterreichische Voralpen s výrazným Traunsteinem (1 691 m n. m.) a mnoha dalšími nápadnými vrcholy.

Vidíme i okresní město Kirchdorf an der Krems a v dálce hustou mlhu nad údolím Dunaje. Jsme vlastně v místech, kde Alpy končí (nebo začínají) a pohledy na krajinu okolo jsou netradiční. Po dlouhém vyhřívání a svačině se vracíme nazpět přes technické pasáže v sedle Törl (1 457 m n. m.) až na rozcestí pod tímto sedlem a pokračujeme dále po značené cestě č. 444 k dalším pěkným vrcholům.

Skalní okno v sedle Törl (1457 m)

Stezka podchází skalní stěnu Falkenmauer (1 569 m n. m.) a pokračuje po zalesněném hřbetu s občasnými pohledy do bočních údolí. Většinu vrcholků stezka obchází a kratičká značená odbočka vede jen na Rauher Kalbling (1 381 m n. m.) s velmi netradičním vrcholovým křížem a s vrcholovou knihou. Krásné pohledy jsou na Traunstein (1 691 m n. m.) se spoustou vrcholků v okolí a na nedávno navštívený Kremsmauer (1 604 m n. m.).

Scházíme do mělkého travnatého sedla a rozhodujeme se pro krátkou odbočku na blízký vrcholek Pffanstein (1 423 m n. m.). Vítá nás velký dřevěný kříž s vrcholovou knihou a parádní pohled na Kremsmauer (1 604 m n. m.) přes podzimem dokonale zbarvené stromy. Místo je krásné, moc se nám dále nechce a užíváme si dlouho krásu barevného podzimu.

Po sestupu zpět do travnatého sedla scházíme značenou cestou č. 443 po pastvinách s dalekými výhledy k velké hospodářské usedlosti Gradnalm (1 240 m n. m.). Zavřeli nám před malou chvilkou, a tak bez zdržování pokračujeme širokou vozovou cestou do hlubokého sedla s velkou loveckou chatou Sattelhalt (1 010 m n. m.).

Je nádherně a vzhledem k blízkému západu slunce se rozhodujeme pro výstup na vrcholek přímo nad námi s názvem Schabenreitnerstein (1 143 m n. m.). Velkým obloukem po pohodlné a široké značené cestě č. 445 a následně stezkou po hřbetu přicházíme na skalnatý vrchol. Na nevysoké skalce je dřevěná lavička i vrcholový kříž a pozorujeme červeně zabarvené nebe těsně po slunečním západu, který jsme těsně nestihli.

Vrcholový kříž na Kremsmaueru (1604 m)

Velkým obloukem po značených cestách do sedla Sattelhalt (1 010 m n. m.) se nám znovu vracet nechce. Pokračujeme tedy dále po vrcholovém hřbetu hory Schabenreitnerstein (1 143 m n. m.) východním směrem po nápadné lesní cestě, která nás klesáním a také slušným obloukem zavede pod sedlo Sattelhalt (1 010 m n. m.). Za svitu baterek absolvujeme závěrečný sestup po pohodlné a široké značené cestě č. 443. Po hodině rychlé chůze stojíme u našeho osamělého auta na lesním parkovišti u pramene řeky Krems.

Přístup autem je po dálnici A1 od Lince a následně po Pyhrnské dálnici A9 směřující na Graz. Sjedeme na dálničním výjezdu Klaus (exit 28) a pojedeme po hlavní silnici B138 směrem na Kirchdorf an der Krems. Před obcí Micheldorf in Oberösterreich odbočíme vlevo na místní silničku, přejedeme železniční trať a podjedeme dálnici A9. Projedeme osadou In der Krems a po nezpevněné cestě dojedeme proti proudu řeky až k parkovišti u pramene Kremsu (dál už to nejde).

Kremsmauer, turistická mapa

Horská usedlost Gradnalm (1240 m) Treking.cz - diskuze
Vesnuše Závojový vodopád Vosecká bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Chata Jelenka Macocha Ceres Velikonoce Motýli Matterhorn Hukvaldy Soumrak Konopiště Kvarky Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Batohy Praděd

1. Rozhledny Petřínská rozhledna: Rozhlednu na Petříně v Praze zná každý Čech
2. Jeskyně Jeskyně Na Pomezí: Otevírací doba a cena vstupného jeskyně Na Pomezí, Rychlebské hory
3. Naše vrcholy Luční hora: 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Památky Kuželov, větrný mlýn - technické a stavební památky v Bílých Karpatec
6. Horské chaty Chata Svatobor: Ubytování na Svatoboru, Svatoborská vrchovina
7. České hrady Karlštejn. jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů