Poslední aktualizace: 21.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Dachstein mě pustil na vrchol teprve až na čtvrtý pokus

Dachstein mě pustil na vrchol teprve až na čtvrtý pokus

Vysokohorská turistika v rakouckých Alpách

2.9.2013 | Petr Krčmář

Snad každý, kdo chodí po horách, má svůj kopec, který ho nějakým způsobem potrápil. Odmítavá kráska Bernina mi dala jasně najevo, že nestojí o mojí přítomnost. Stejně tak hrdý Matterhorn, mě dvakrát vrátil domů - jednou jsme otáčeli 300 m nad chatou, podruhé 300 m pod vrcholem. Ortler, ten se až na potřetí slitoval, snad abych už dal pokoj. Ale prvenství daleko před ostatními zaujímá nesrovnatelně nižší a určitě lehčí hora.

Dachstein

Jsou Velikonoce 92, čára je už pár let volná a já, čerstvě po vojně trpím mindrákem, že jsem ještě nedal žádnou "trojku". V práci si proto udělám o něco delší polední pauzu, jdu koupit cepín a pak za posměchu kolegů, studuji v knížce pohyb po ledovci.

S Jirkou máme papíry celkem čtyři týdny a k tomu půjčenou Škodu 1000 - "Drakouše", takže nic nebrání v cestě. Zabloudíme hned v Praze a pak ještě v Budějovicích, za Gmundenem lehce promáčkneme blatník a už parkujeme u Gosauských jezer.

Čtěte také: Hoher Dachstein, výstup klasickou cestou

A tady začínají problémy. Metrová vrstva sněhu a na povrchu zmrzlá krusta, silná tak, že nejde prošlápnout, ale slabá tak, že povolí, když přenášíme váhu z nohy na nohu. Celý Dachstein den šlapeme kolem jezer trasu, co má trvat dvě hodiny. Pak v chatce u horního jezera, na verandě, přečkáváme první noc. Ráno, kvůli podmínkám balíme a jdeme na kopce v okolí Traunsee, kde jaro začíná ukazovat svoji sílu.

A opět Velikonoce, tentokrát 93 - brácha, Jirka a já. Po noci u horního jezera hledáme cestu ve stěně nad ním. Ta nás nakonec pustí, bohužel na opačném místě, než je chata Adámek. Další den, po nechtěném bivaku, úplně K.O., vklouzneme do předsíně horské chaty, uvaříme a rychle na kutě. Ráno končí dovolená a tak valíme dolů.

V říjnu 97 a měníme taktiku, na jaře se nedaří - na podzim bude líp. Venca, Evka a já, po cestě beze sněhu, jsme za dvě hodinky u horního jezera a za další čtyři na Adámku. Obloha je vymetená, vrchol na dosah, ale nechceme riskovat noční sestup, vždyť zítra je taky den. Ježe ráno - viditelnost asi pět metrů a slabě sněží.

Dachstein Dachstein

Nechce se nám přijmout realita, až do oběda čekáme a přitom likvidujeme zásoby jídla a pití, ale nakonec nic jiného nezbývá, než jít dolů. Před chatou u jezera, kde odpočíváme, najdeme vytaženou pramičku - spouštíme ji a neúspěch trošku kompenzujeme plavbou po Gosausee (podrobnosti na www.hkstaripraha.estranky.cz).

Léto 2003. Děcka jsou u rodičů a s Evkou vyrážíme směr Gosau. Plán je jednoduchý - odjezd ve čtyři, okolo 22 hod. budeme na parkovišti pod kopcem. Tam do tří odpočinek a hurá na vršek. Skutečnost je ale jiná. Kolony v Praze, bouračka na D1 a časový plán jde do kytek.

Konečně jsme v Dvořišti, jenže… Rakušáci blokují přechod kvůli Temelínu. Čáru přecházíme v Rudě a pod kopcem jsme ve dvě. Ve tři se mnou cloumá Evka, že mám připravený kafe a že je čas jít. Výstup na Adámek, je neustálý sled mikrospánků, ale pivko na chatě nás probírá.

Dachstein Dachstein

Pod ledovcem zjišťujeme, že se to chodí bez lana a bez výbavy. Nezdržujeme se tedy tím a za chvíli se kocháme rozhledem ze sedla. Nastupujeme do vrcholového hřebene, ten je zajištěný lanem a jednoduchý. Kletba je zlomena - dolézáme na vrchol. Od kříže obhlížím hřebeny, kdybychom se sem vypravili v budoucnu, třeba s dětmi.

Je červen 2013, když Tom se nesměle zeptá, jestli by šlo někdy vylézt na "cepínový" kopec. V srpnu seženu vybavení pro tři děti a dva dospělé a jede se. Ve čtyři, později než jsme plánovali, začínáme stoupat od auta. Dneska chceme spát na Adámku a zítra dát vrchol a sestup k autu.

Po vylezení stěny nad jezerem, děti kupodivu chápou, že vrátit se je těžší, než dojít k chatě a tak v půl deváté se dohadujeme s chatařkou na ubytování. Ta se omlouvá, že nemá místo a že musíme spát v jídelně. Souhlasíme, ale než dopijeme pivo, přemluví jednoho turistu a ten nám přenechává svůj dvoulůžkáč. Janka, Maky, Terka, Tom a já se vděčně vtiskneme do pokojíku.

Budíček posouváme na sedmou, než se vypravíme, je devět. Poměrně rychle nabíráme výšku a to až do chvíle, kdy se objeví první sníh. Na každém kousku děti zkouší cepíny, z každého pramínku, co teče po skále, se musí napít. Zpoždění narůstá.

Dachstein Dachstein

Na ledovci, si hyperaktivní Tom, cepínem málem vyklovne oko. Vytvoříme lanové družstvo a tím získáváme nad dětmi trošku kontrolu. Sedlo se blíží, ale čas utíká. Jsou dvě hodiny, touhle dobou jsem chtěl být tady, ale při sestupu. Na vršek to vidím ještě dvě hodiny. Protože jsem počítal, že večer budeme u auta, nevybral jsem dost peněz, na druhou noc, na chatě. Uvažuji, jestli berou karty, jestli mi dají složenku… Nakonec se s Jankou domlouváme na sestupu. A tak si Dachstein připisuje další bod k dobru v naší vzájemné bilanci.

+ Hoher Dachstein ve starobě po 15 letech
+ Přechod Karnských Alp
+ Víkend v pohoří Schneealpe, Rakousko
+ Totes Gebirge – Mrtvé hory

Hory Maramureš, Suhard, Rodna a Sapinta, Sighet (1), trek po hřebenech rumunských Karpat
Hory Přechod poloniny Boržava, treking v ukrajinských Karpatech
Hory Madeira - květináč Atlantiku, 200km přechod v horách Madeiry
Studniční hora České středohoří Beskydy, ubytování Kamenitý Kumburk Kvarky Chata Borišov Štefánička Roháče, ubytování Sněžka Hranická propast Maroko Praděd Slunce Hričov Bradlo Vihorlat Morské oko Lužické hory Hukvaldy Fáze Měsíce Ostaš a Hejda

Vybavení na treky a turistiku; co sbalit do batohu na hory na vícedenní túru?

Tatry

Pro úspěšné a pohodové absolvování vícedenních treků je vedle psychické odolnosti a fyzické kondice důležité i vhodné…

Vysypáno z batohu anebo co s sebou na túru do Tater?

Jen si vzpomeňte, když jste s turistikou začínali vy. Možná jste také tápali, co s sebou na jednodenní túru vzít a co naopak nechat doma. Teprve zkušenostmi jste postupně nabírali potřebné znalosti a dnes vám vše připadne…

1. Rumunské Karpaty Vilcan a Retezat, do nejkrásnějších hor Rumunska
2. České hory Túra na Lovoš a do Oparenského údolí, turistika a vrcholy v Českém středohoří
3. Slovenské hory Fatransko-tatranský Karpattrek (6), hřebenovka ze Strečna do Telgártu
4. Slovenské hory Strážovské vrchy, trek Strážovskými vrchy na sklonku léta
5. České hory Přírodní rezervací Račí údolí přes Čertovy kazatelny a zříceninu hradu Rychleby