Poslední aktualizace: 19.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Túra na hory Baraniarky a Kraviarske, Malá Fatra v zimě

Túra na hory Baraniarky a Kraviarske, Malá Fatra v zimě

Túra přes Baraniarky a Kraviarske na Veľký Kriváň, Chleb, Hromové, Steny a Poludňový Grúň v zimě

11.4.2012 | Karel Hartl

Tato túra nás zavede z Vrátné doliny částečně skalnatou severní rozsochou přes vrcholy Baraniarky, Žitné a Kraviarske na nejvyšší vrchol Malé Fatry Veľký Kriváň (1 709 m). Z Velkého Kriváně budeme pokračovat hlavním hřebenem přes Chleb, Hromové, Steny na Poludňový Grúň. Odtud po sjezdovkách, okolo chaty Na Grúni, sestoupíme zpět do Vrátne doliny.

Z Vrátne doliny bočním hřebenem přes Baraniarky, Žitné a Kraviarske do sedla Bublen

Malá Fatra

Je úterý 29. prosince, půl deváté ráno, a s manželkou Lenkou, Peťou, Pavlem a Frantou vyrážíme z rozcestí Starý dvor (614 m) ve Vrátne dolině. Z parkoviště (i zastávky autobusu), kde Pavel tak usilovně rovná jazyk v pohorce až mu zůstává trčet v ruce, následujeme modré turistické značení po loukách i řídkým bukovým lesem do sedla Príslop (916 m).

Aby toho nebylo málo, Pavel má sice dobité baterie do foťáku, ale kartu nechal doma. To opravdu zamrzí, v takový krásný slunečný den. Po pravé straně nad námi je námrazou pokryté Sokolie (1 172 m), za zády máme monumentální Rozsutce.

Čtěte také: Baraniarky, boční hřeben Malé Fatry

V sedle Príslop se modře značený chodník prudce stáčí doleva na jih a strmě vystoupí lesem na vrchol Baraniarky (1 270 m). Na tento skalnatý vršek, který je skvělým výhledovým bodem, přicházíme po desáté hodině.

Malý a Veľký Rozsutec se Stohem od Baraniarek

Pokračujeme úzkým hřebenem, který nakrátko opustíme vpravo vedoucím traverzem pod skalnatým srázem, do Malého sedla (1 177 m). Vystoupíme na vrchol Žitné (1 265 m), z kterého klesneme tentokrát do Veľkého sedla (1 193 m). Travnatým otevřeným hřebenem opět stoupáme na nejvyšší vrchol celého bočního hřebene Kraviarke (1 361 m) s nádherným kruhovým rozhledem.

O půl dvanácté svačíme a vychutnáváme si pohled nejen na takřka celý hlavní hřeben Kriváňské Malé Fatry, ale třeba i na Moravskoslezské Beskydy. Z Kraviarskeho sejdeme do hlubokého sedla Za Kraviarskym (1 230 m) a táhlým hřebenem vystoupíme na oblý hřbet masivu Chrapaky. Zde měníme modrou značku za žlutou a krátkou spojkou se ocitáme na hlavním hřebeni v sedle Bublen (1 510 m).

Ze sedla Bublen na Veľký Kriváň

Dosažením hlavního hřebene Kriváňské Malé Fatry se nám rázem otevírají výhledy jižním směrem, zejména na Velkou Fatru. V sedle Bublen se napojujeme na červeně značenou hřebenovku a dáváme se vlevo východním směrem.

Stoupáme jižním úbočím hřebene na jeho hranu a v jednu hodinu odpoledne se ocitáme na vrcholu Pekelník (1 609 m). Travnatá pyramida Veľkého Kriváně se tyčí přímo před námi lemována Západními Tatrami vlevo a Nízkými Tatrami a Velkou Fatrou vpravo.

Malá Fatra

Právě na Pekelníku jsme před rokem předčasně ukončili výstup na sněžnicích z doliny Bránica na Veľký Kriváň pro zcela nepříznivé počasí, teplotu -10 °C, vichřici a mlhu, že nebylo vidět na krok. Dnes naopak téměř nefouká a vidět je vše, kam až naše oči dohlédnou. O půl druhé odpoledne už stojíme na nejvyšším vrcholu Malé Fatry Velkém Kriváni (1 709 m), rozhled je bohatý a vskutku velkolepý.

Veľký Kriváň

Na západě dominuje druhý nejvyšší vrchol Malé Fatry Malý Kriváň (1 671 m), dále je vidět Lúčanská Malá Fatra, Strážovské vrchy a Javorníky. Scenérii na sever obohacuje téměř celá Vrátná dolina ohraničená Kraviarskym, Baraniarkami, čarovným Sokolím a Bobotami. V plné kráse se ukazuje klenot a jeden z nejkrásnějších vrchů Slovenska Veľký Rozsutec (1 610 m). Jeho střapatá kamenitá hříva svítí jako očko v zlatém prstenci. Stoh (1 607 m), Poludňový Grúň, Steny, Hromové a Chleb uzavírají Vrátnou dolinu z východu.

Obzoru vévodí Kysucká vrchovina a Oravské Beskydy, v čele s Pilskem a Babí horou. Na východě jsou to Západní Tatry a za nimi schovávající se Vysoké Tatry, Chočské vrchy s majestátním Velkým Chočem i hřeben Nízkých Tater končící až Kráľovou hoľou. Jižním směrem, přes hluboké údolí Váhu, máme jako na dlani celou Veľkou Fatru, za ní Kremnické vrchy se Skalkou, Turčianskou kotlinu a v dáli pohoří Vtáčnik.

Malý a Veľký Rozsutec, Poludňový Grúň a Steny (severní vrchol) ze sedla Za Kraviarskym Boboty, Malý a Veľký Rozsutec, Stoh, Poludňový Grúň a Steny (severní vrchol) od Kraviarskeho

Na Velkém Kriváni se kocháme půl hodiny, mlsáme vánoční cukroví a na závěr děláme vrcholové foto. Při balení stativu náhle uslyším někoho zvolat: "Není to náhodou Karel Hartl, vítěz Inter-Mountain-Series, ten skvělý český biker…" A to mne zase někdo poznal, tentokrát Martin ze Žiliny.

Z Veľkého Kriváně na Poludňový Grúň

S Martinem společně sestupujeme do Snilovského sedla (1 524 m), kamarádi už tam čekají. Lenka nám dělá společné foto, vyměňujeme si kontakty a loučíme se. Mocně vychozeným chodníkem vystupujeme na třetí nejvyšší vrchol Malé Fatry Chleb (1 646 m). Severní svahy vytvářejí monumentální kotle, v zimě vysoce lavinózní svahy. Z Chlebu klesáme do Hromového sedla, krátce vystupujeme na Hromové (1 636 m) a opět sestupujeme, tentokrát do sedla Za Hromovým.

Pohled z Baraniarek na severovýchod Pohled z Kraviarskeho na severovýchod

Červeně značený chodník pokračuje krásným, náležitě ostrým travnatým hřebenem s příhodným názvem Steny. Následují Steny (jižní vrchol, 1 572 m), sedlo V Stenách (1 480 m), Steny (severní vrchol) a Poludňový Grúň (1 460 m), na který docházíme přesně ve čtyři hodiny odpoledne. Celou dobu sledujeme zapadajícím sluncem nádherně osvícené Západní Tatry.

Sestup z Poludňového Grúně do Vrátné doliny

Čeká nás nejnepříjemnější část dnešní túry a to ústup z hřebene Poludňového Grúně dolů do Vrátné doliny. Naposledy měníme turistické značení za žluté a směr na severozápad. Opatrně scházíme či kloužeme dolů, občas někdo i spadne, k chatě na Grúni (970 m). Chatu míjíme zleva, hlubokým dolíkem mimo značku, to už krásně svítí Měsíc. Po žluté značce jdou tři kluci s čelovkami, těsně se míjíme, jen zaslechnu: "Tady to vypadá jak v Alpách". Hlas je mi nějaký povědomý, za dva dny se pak dovídám, že to byli kamarádi z Hranic.

Chleb, Hromové a Veľký Kriváň ze Sten (jižní vrchol) Steny (severní vrchol) a sedlo V Stenách, Velký Rozsutec a Stoh

Ještě chvíli do kopce a pak jen po uměle zasněžené sjezdovce Paseky klesáme do Starého dvoru k autu, ke kterému přicházíme za tmy o půl šesté večer. Navštěvujeme místní kolibu, kde si dáváme, jak jinak, halušky či strapačky a to je příjemné zakončení dnešního skvěle vydařeného dne.

Dva dny před Silvestrem bylo na Malé Fatře jasno a překrásná viditelnost. Panovalo bezvětří, jen na hřebeni foukal slabý jihovýchodní až východní vítr. Na Baraniarkách, Žitném a Kraviarskem byla nádherná námraza. Sněhová pokrývka dosahovala jen 2 až 3 cm. Teplota se pohybovala okolo -5 °C ve stínu.

Info

• Trasa: Starý dvor (614 m) - sedlo Príslop (916 m) - Baraniarky (1 270 m) - Žitné (1 265 m) - Kraviarske (1 361 m) - sedlo Za Kraviarskym (1 230 m) - sedlo Bublen (1 510 m) - Pekelník (1 609 m) - Veľký Kriváň (1 709 m) - Snilovské sedlo (1 524 m) - Chleb (1 646 m) - Hromové (1 636 m) - Steny (1 572 m) - Poludňový Grúň (1 460 m) - chata Na Grúni (970 m) - Starý dvor (614 m)
  • Obtížnost túry: středně těžká (velké převýšení)
  • Délka túry: 6 hodin 30 minut
  • Celková délka túry: 9 hodin
  • Vzdálenost: 19 km
  • Převýšení: 1 800 m
  • Mapy: Malá Fatra - Vrátna 1:50 000 č. 110 VKÚ Harmanec, Turistický atlas Slovenska 1:50 000 č. listu 53 VKÚ Harmanec
Hory Havrania skala, túra na opomíjený vrchol Slovenského ráje
Hory Přes Fabovou holi na Muránskou planinu, trek přes nejvyšší horu Veporských vrchů