Poslední aktualizace: 8.10.2017 , svátek má
Treking > Tipy na výlet > Lesní hřeben / Kowarski Grzbiet, turistika v Krkonoších

Lesní hřeben / Kowarski Grzbiet, turistika v Krkonoších

Přes krkonošskou Střechu, polské Krkonoše

17.5.2010 | Jan Vítek

Pod označením "střecha Krkonoš" se nám asi nejspíše vybaví nejvyšší česká hora Sněžka. Hřbet zvaný Střecha však vystupuje asi 5 km východně od Sněžky a patří k dominantám východních partií Krkonošského národního parku. Je součástí hlavního - Hraničního - hřbetu pohoří, přecházeného státní hranicí a z polské strany také modře značenou turistickou cestou.

Na skalní hraně Střechy

Mnohem frekventovanější červeně značená "hřebenovka" - Cesta přátelství - zde totiž poněkud ustupuje na jižní, český svah Střechy. Hřbetu se u nás říká také Lesní hřeben, v Polsku pro blízkost města Kowary zase Kowarski Grzbiet.

Přes hraniční hřbet Střechy si můžeme udělat pěknou horskou vycházku (s platným dokladem - pasem nebo "občankou") ze silničního sedla na Pomezních Boudách. Nenáročným stoupáním dojdeme po červených značkách k turistickému hraničnímu přechodu v Sovím sedle, kde je křižovatka značených cest. Krátce před sedlem odbočuje polská modře značená cesta, která nás sice strmějším, ale jen asi půl kilometru dlouhým výstupem zavede na západní okraj a zároveň vrcholek hřbetu Střechy (1 282 m).

Na našich mapách Krkonoš je uváděn pod názvem Tabule, podobné je i polské pojmenování Skalny Stół. Inspirací k oběma názvům tu patrně byly deskovitě rozpadavé skalky a sutě z výrazně břidličnaté horniny (převážně svoru). Zdejší horninové výchozy však rovné jako stůl či tabule rozhodně nejsou, naopak okrajovou hranu hřbetu tvoří strmě skloněné skalní břity.

Hřbet střechy z Polska z pod Sovího sedla

Ze skalnaté hrany Tabule se otevírá doslova panoramatický pohled na východní partie Krkonoš, vrcholící jehlanem Sněžky, z něhož sestupuje hraniční Obří hřeben s navazující Svorovou horou. Na jejím úbočí - vysoko nad Sovím sedlem - zase zaujme osamělé stavení bouda Jelenka. Z Tabule je daleko vidět i do polské části pohoří a přilehlého podhůří v okolí známého střediska Karpacz.

Od vyhlídkové Tabule pokračuje vrcholová partie hřbetu Střechy, porostlá řídkým lesem, borůvčím a vřesem, asi kilometr a půl k východu, kde ji nad příkrým svahem utíná další, tentokrát méně výrazná hrana zvaná Čelo - Czolo (1 269 m). I odtud se otevírá pěkný pohled, zejména pak přes Malou Úpu s Pomezními boudami na táhlé hřbety Pomezního a Dlouhého hřebene, Rýchor a dalších partií na východním okraji Krkonoš.

Suťový svah pod vrcholem Tabule

Z Čela klesne "klikaticí se" modře značená cesta do nedalekého sedla s Pomezními Boudami a hraničním silničním přechodem.

Na polských mapách je na severním svahu Střechy vyznačeno několik skalních útvarů. Ve dvou případech u nich najdeme název Granaty, což ovšem nemá nic společného s vojenskou municí. Inspirací k tomuto pojmenování byl bohatý výskyt nerostu granátu, který byl ze zdejších krystalických břidlic (svorů a svorových rul) kdysi vylamován pro šperkařské využívání. Kolem skal Granatů, do značné míry skrytých v lesních porostech, však procházejí jen neznačené cesty. Odbočují z černě značené trasy, klesající od Sovího sedla do podkrkonošského střediska Karpacze.

Hory Kremnické vrchy - přechod dobře utajeného pohoří středního Slovenska II., turistika na Slovensku