Poslední aktualizace: 18.11.2021 , svátek má
Treking > Horolezectví > Expedice Gasherbrum I, výstup na jednu ze 14 osmitisícovek

Expedice Gasherbrum I, výstup na jednu ze 14 osmitisícovek

Návrat expedice HUMI Outdoor Gasherbrum I

14.9.2009 | Kamil Havlíček
Odpočinek

19. a 21. srpna 2009 se ve dvou vlnách šťastně vrátili členové expedic HUMI Outdoor a Klättermussen New Decision do české kotliny. Jak jste si již možná přečetli na stránkách www.gasherbrum.cz, expedice byla úspěšná, na vrchol Gasherbrumu I. vystoupili čtyři členové - Jan Trávníček z HUMI teamu, Mára Holeček, David Knill a Jarda Netík.

Celá expedice, která zabrala něco přes šest týdnů, probíhala více méně hladce, především díky precizní Márovo organizaci. Od Příprava jídla chvíle startu z Mnichova šlo vše jak po drátku, dokonce i let z Islamabádu do Skardu letěl v plánovaný den, což je malý zázrak. Štěstí jsme měli i na počasí, což bylo pro úspěch expedice možná to nejdůležitější.

Samozřejmě se ale pobyt neobešel bez dramatických okamžiků a perných chvilek, ale o tom všem a mnohém dalším z našeho působení v Pákistánu se dozvíte zanedlouho. Na těchto stránkách stejně jako na www.gasherbrum.cz naleznete již brzy podrobnější vyprávění z cesty doplněné fotografiemi. Samozřejmě proběhne i celá řada dalších akcí ve spojení s expedicí, plánujeme šňůru promítání na nejroztodivnějších místech republiky. Těšíme se na setkání!

Expedice HUMI Outdoor Gasherbrum 2009, první vlna balení

29.6.2009 | Kamil Havlíček

24.6. proběhla velká balicí akce, bylo nutno vyexpedovat cargo. Museli jsme zabalit 6 expedičních plastových sudů, které pocestují v předstihu do Islamabádu. Bylo potřeba zkontrolovat a zabalit lezecký materiál, jídlo na kopec, postavit a zkontrolovat stany. Vše jsme více méně chaoticky našlapali do sudů, veškeré pokusy o organizovaný pořádek selhaly.

Nyní je již expediční vybavení, jak doufáme, na cestě do Pakistánu, a pevně věříme, že se s ním radostně shledáme. V dalších dnech nás čeká již jen několik organizačních drobností, vzpomenout si na zapomenuté, to obstarat a zabalit do batohu, který spolu s námi opustí 9.7. Mnichovské letiště…

Expedice HUMI Outdoor Gasherbrum 2009, průběh příprav

11.6.2009 | Kamil Havlíček

Do odletu expedice, který byl stanoven na 9.7., zbývá měsíc, což znamená, že přípravy vrcholí. Dáváme dohromady lezecký materiál, stany a lana. Sháníme Gašerbrum I. instantní potraviny, které by bylo obtížné v Pákistánu obstarat, a dáváme dohromady věci, které pošleme cargem v předstihu. Doufáme, že se s nimi v Islamabádu opět šťastně shledáme.

Také se snažíme sledovat prostřednictvím internetu situaci na Gašerbrumu I., zjistili jsme, že i několik dalších zahraničních expedic se letos pokusí o vrchol, ale nezdá se, že by byl právě nával. Také sledujeme politicko-bezpečnostní situaci v Pákistánu, která, jak se zdá, není právě nejrůžovější. Nicméně důvěřujeme informacím od našeho spojence v Pákistánu, Gullama, který na náš dotaz na bezpečnostní situaci odpověděl stručně: Islamabad: OK, Karakoram Higrway: OK, Skardu: OK. Věříme mu a pokračujeme v přípravách.

Expedice Humi Outdoor 2009, výstup na Gašerbrum I. klasickou cestou

19.5.2009 | Kamil Havlíček

Pohoří Karákoram na severozápadě Pákistánu, ležící mezi dvěma dalšími velehorami Pamírem a Himálajem, je druhé nejvyšší pohoří světa. Jedná se o odlehlý region zaledněných sedmi a osmitisícovek na hranici Pákistánu, Číny a Indie. Vyniká Gašerbrum I. divokou krásou a byl vždy výzvou pro mnohé horolezce a dobrodruhy. Tato drsná krajina se stala i cílem horolezecké expedice HUMI Outdoor Gašerbrum 2009.

S myšlenkou vystoupit v tomto roce na vrchol osmitisícovky Gašerbrum I. přišel lezec Mára Holeček, člen reprezentačního horolezeckého týmu ČR. Má za sebou prvovýstupy v Asii i Jižní Americe, z nichž některé byly oceněny jako české výstupy roku od českého horolezeckého svazu. Spolu s ním se o výstup pokusí i Zdeněk Hrubý, dvojnásobný držitel ocenění "výstup roku", vedoucí několika expedic v minulých letech na osmitisícové vrcholy (K2, Everest).

Oba lezci se pokusí o unikátní prvovýstup na vrchol Gašerbrumu I. dosud neslezenou cestou, svůj projekt nazvali "Klättermusen New Decision 2009". K této akci se připojí i expedice HUMI Outdoor 2009, skupina horolezců z Plzně, kteří mají také v plánu vystoupit na Gašerbrum I., ovšem klasickou výstupovou cestou.

Balení horolezeckého materiálu

Gasherbrum I. (8 068 m n.m.) je jedenáctou nejvyšší horou světa a třetí nejvyšší horou Pákistánu. Název pochází z místního jazyka Baltí, kde rgasha znamená krásný a brum znamená hora, dohromady tedy Krásná hora. Anglicky bývá také nazýván Hidden Peak, tedy Skrytý štít.

Hora je součástí masívu Gasherbrum, který se nachází na hranici mezi Pákistánem a Čínou v již zmíněném pohoří Karákoram, k dalším vrcholům tohoto masívu patří i Gašerbrum II, zvaný též K4, a Gašerbumy III. a IV. Oblast Karákoramu patří mezi nejsušší na světe ve svých nižších polohách, letní monzun sem prakticky nezasahuje.

Jedná se o jakousi vysokohorskou poušť, kde teploty dosahují hranice 40 stupňů. Nad hranicí 5 000 m n. m. však mizí srážkový stín a podnebí se stává vlhčím - až 4 000 mm srážek ročně, čímž je umožněno mohutné zalednění, toto pohoří je nejvíce zaledněným pohořím na světě.

Tyto nelehké klimatické podmínky v kombinaci s nadmořskou výškou činí z výstupu fyzicky velmi náročnou záležitost, i když technicky nepatří Gasherbrum mezi nejobtížnější. Jednou z oblastí tohoto odlehlého regionu je i království Hunza, kterým v minulosti procházela slavná Hedvábná stezka. Dnes tudy prochází neméně slavná silnice zvaná poněkud nadneseně Karákoram Highway.

ABC

Čtveřice plzeňských horolezců, Martin Liška, Honza Tráva, Kuba Vaněk a expediční lékař Kamil Havlíček, se pokusí o výstup v červenci až srpnu tohoto roku. Téměř Satelitní snímek oblasti dvouměsíční cesta začne letem do Islámábádu, hlavního města Pákistánu. Poté bude následovat cesta místními prostředky do města Skardu na severu po již zmíněné Karákoram Highway, a následně do Askole, brány k masívu Gašerbrum.

V Askole začne po nezbytných přípravách zhruba šestidenní trek do base campu, vedoucí jednou z nejkrásnějších vysokohorských oblastí světa, po ledovci Baltoro. Cesta vede v blízkosti dalších dvou karákoramských osmitisícovkek, slavné K2 a Broad Peaku. V base campu začne zhruba měsíční zápolení s přírodou, nadmořskou výškou, drsným klimatem, ledem a sněhem a především se sebou samým. Jak doufáme, bude odměněno nezapomenutelnými zážitky na vrcholu Gašerbrumu.

Sponzor expedice

Po návratu z expedice bude následovat série promítání filmového i fotografického materiálu na různých místech ČR, vyprávění z cesty na vlnách Plzeňského rozhlasu a řada dalších mediálních výstupů, kde se dozvíte více o podrobnostech a zážitcích z této doufáme že zajímavé akce. Již nyní naleznete více na www.gasherbrum.cz, kde budeme pokud možno co nejaktuálněji informovat o expedici a o událostech přímo z cesty, pokud to technické podmínky dovolí.

Gašerbrum I. Treking.cz - diskuze
Hrad Sloup Jeseníky, ubytování Chata Borišov Domica Helfenburk Chata Jelenka Chata Výrovka Šomoška Bezděz Macocha Brekov Maroko Trojúhelník Frýdštejn Ortler Javorníky Jak vzniká blesk Babočka admirál Neutronová hvězda Karimatky Viklany
1. Karpattreky Trek z Malé Fatry do pohoří Žiar, Fatransko-turčanský Karpattrek (2)
3. Ukrajinské Karpaty Dvoudenní trek na Černou horu a Stoh dolinou Černého Čeremoše na pomezí Ukrajiny a Rumunska