Poslední aktualizace: 4.11.2021 , svátek má
Treking > Rakouské Alpy > Frauenmauerhöhle, jeskyně v rakouském pohoří Hochschwab

Frauenmauerhöhle, jeskyně v rakouském pohoří Hochschwab

Frauenmauerhöhle, průchozí vysokohorská krasová jeskyně na západním konci pohoří Hochschwab

15.1.2019 | Roman Waldhauser

Frauenmauerhöhle je jeskyně dlouhá 644 m a prochází skalním masívem hory Frauenmauer (1 827 m n. m.). Je součástí rozvětveného jeskynního labyrintu Frauenmauer - Langstein - Höhlensystem s délkou doposud známých chodeb 32 km a s hloubkou přes 600 m. Ze zatím sedmi známých vchodů tohoto obřího systému tak uvidíme dva vchody.

Frauenmauer (1827 m) se západním vchodem do jeskyně (vlevo dole ve stěně)

Jeskyně byla vytvořena po poslední době ledové působením vody a ledu v mohutné puklině. Led a voda pomalu protékaly od východního a výše položeného vchodu do nižších partií a svým tlakem a erozí vytvořily uvnitř hory mohutné prostory. Tající voda z ledu dále rozpouštěla vápenec a neustále zvětšovala prostory, až prorazila níže položený západní vchod. Vznikl tak mohutný a přirozený tunel uvnitř horského masivu.

Východní vchod do jeskyně Frauenmauerhöhle

Dnes již aktivní vodní tok protéká pouze spodní patra jeskyně. Jedná se o velmi mladou jeskyni s minimálním výskytem sintrové výzdoby. Přístupná je v letní sezóně od června do září s placeným průvodcem, a to pouze o víkendech a svátcích a navíc jen za dobrého počasí. Vstup s průvodcem je v 9, 11 a 13 hodin od západního vchodu a v 10, 12 a 14 hodin od východního vchodu jeskyně. Vstupné je 10 Euro za osobu (stav k roku 2018). Pro absolvování prohlídky jsou nutné pevné boty, teplé oblečení a vlastní světlo.

Naše cesta za dobrodružstvím začíná na turistickém parkovišti u hlavní silnice nad městem Eisenerz, v nejprudší zatáčce ve stoupání do sedla Präbichl. Místo nese název Gsollkehre (932 m n. m.) a zastavují tu často autobusy Postbus na lince z Eisenerzu do Loebenu a naopak.

Východní vchod do jeskyně Frauenmauerhöhle Západní vchod do jeskyně Frauenmauerhöhle

Nasazujeme batohy a širokou cestou míříme k chatě Gsollalmhütte (1 201 m n. m.). Cesta nestoupá nijak prudce a širokým lesnatým údolím přicházíme poměrně brzy k chatě. Otevírá se však až od deseti hodin a společnost nám tu dělají jen volně se pasoucí krávy v okolí. Dáváme si občerstvení z vlastních zásob a pozorujeme duhu nad údolím z krátké dešťové přeháňky.

Od chaty stoupáme pastvinou a následně lesem úzkou a strmou pěšinou k západnímu vchodu do jeskyně Frauenmauerhöhle, kam má přijít v 11 hodin průvodce. V otevřeném a nijak nezajištěném západním vstupu do obří jeskyně čekají první zájemci o prohlídku a před příchodem průvodce se převlékáme do teplejšího oblečení a hledáme baterky. Při čekání na prohlídku pozorujeme velmi vzácného zedníčka skalního, jak hned vedle nás přistává na skalním výstupku a podaří se nám i rychlá fotka.

Po příchodu průvodce se vydáváme na jeskynní putování ve společnosti dalších asi pěti lidí. Procházíme tunelovou chodbou s výškou stropu asi 15 m a naše baterky mohutné prostory sotva osvěcují. Upravená stezka v suti a mezi balvany stále mírně stoupá obřími prostory.

Zastavujeme u kříže a letopočtu 1890, kdy v jeskyni zahynuli tři studenti. Došlo jim světlo a rozhodli se, že dojdou zpět ke vchodu po hmatu podél stěny jeskyně. Obcházeli však stále dokola mohutný 50 m široký skalní pilíř až do úplného vyčerpání a všichni našli v jeskyni smrt. Dne 14. září 1885 navštívila jeskyni také císařovna Alžběta (Sisi) se svou dcerou arcivévodkyní Marií Valerií. Tuto událost připomíná mramorová tabule u východního vchodu do jeskyně.

Zedníček skalní (Tichodroma muraria) Zedníček skalní (Tichodroma muraria) přistává na skalní výstupek

Brzy přicházíme do největší prostory jeskyně, kde se nachází velká křižovatka chodeb. Průvodce ukazuje vpravo, kam pokračují chodby o délce 3 km a pak následně vlevo, kde bychom bloudili v labyrintu dlouhém 10 km. Naše cesta však pokračuje nejméně nápadnou chodbou stále rovně.

Stoupáme výrazněji a prostory již nejsou tak mohutné a vysoké. Průvodce nám vypráví o nedávné záchranné akci, kdy do jeskyně vyrazila skupina mladých lidí, kteří si svítili mobilními telefony. Samozřejmě zabloudili a záchranáři je v jeskyni museli hledat a následně jim vystavili mastný účet k zaplacení akce. Žádné uzavřené pojištění se na vstup do jeskyně bez průvodce nevztahuje, pouze speciální a drahé speleologické pojištění uzavřené v Rakousku.

Pamětní tabule věnovaná císařovně Alžbětě

Prohlídka se blíží ke konci a vidíme již pronikat denní světlo do jeskynní chodby z mohutného východního vstupního portálu. Prohlížíme si ještě pamětní desku císařovny Alžběty a následně platíme průvodci za skvělou prohlídku jeskyně v délce asi 50 minut.

Od jeskynního portálu je parádní výhled na pohoří Hochschwab a v okolí jeskyně líně odpočívá početné stádo kozorožců. Začíná pršet, a tak vzdáváme naplánovanou větší alpskou túru. U vchodu se již sešla větší skupinka zájemců o prohlídku jeskyně a náš průvodce ji povede opačným směrem nazpět k západnímu vchodu.

Kozorožec alpský poblíž východního vchodu do jeskyně

Od východního vchodu do jeskyně se vydáváme po značené cestě, která vede pod mohutnou skalní stěnou hory Frauenmauer. Vystoupáme do sedla Bärenlochsattel mezi vrcholy Frauenmauer (1 827 m n. m.) a Bärenkarlkogel (1 740 m n. m.). Jsme v typické krasové krajině plné závrtů, ostrých vápencových skalek a vstupů do tajemných propastí. Všude se střídají travnaté plochy a husté porosty kleče.

Začínáme klesat po příjemné pěšině, která však končí velkým skalním prahem. Následující úsek je zajištěn několika žebříky a ocelovými lany, kde se musí hlavně za vlhka a deště dávat pozor na uklouznutí. Kousek pod zajištěným místem se pod skalní stěnou nachází vchod do jeskyně Bärenloch. Rozsvěcujeme baterky a zkoumáme prostornou, ale nijak dlouhou jeskyni s nápadně velkým vchodem.

Od jeskyně Bärenloch začíná velmi strmé a dlouhé klesání nekonečnými serpentinami a stezka je navíc pokryta vápencovou sutí. Konečně jsme na lepší cestě, která nás přivádí k již otevřené chatě Gsollalmhütte. Chata poskytuje v letní sezóně občerstvení, ale bez možnosti ubytování.

Výhled na pohoří Hochschwab od východního vchodu do jeskyně Výhled od chaty Gsollalmhütte (1201 m)

Na chatě panuje dobrá atmosféra a dáváme si kvalitní gulášovku a samozřejmě i pivo. Náš jeskynní průvodce už také dávno sedí u piva a vesele na nás mává od stolu. Po skvělém posezení nás čeká sestup k parkovišti známou a pohodovou cestou po dlouhém dni plném skvělých zážitků.

Popisovanou trasu lze nalézt v mapě z nakladatelství Kompass č. 212 Hochschwab.

Tipy na výlet v rakouských Alpách, může vás zajímat

Malý Roudný Úplňky Chata Arnika Strečno Jeseníky, ubytování Soumrak Rýchorská bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Ararat Afélium Zverovka Chalupská slať Krkonoše, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Nimbostratus Pohorky

14.1.2019 / Dorek Čermák
Trek · První zimní přechod pohoří Rila: Tenkrát na Balkáně (1)

Je druhý Vánoční svátek 26.12.1974 já s krosnou na zádech, která má 32 kg před nádražím v Brně a prší. Mám se připojit ke skupině dalších deseti lidí a dnes se přemístit do Prahy. To jsou veškeré mé informace …

13.1.2019 / Mirka Beňovská
Trek · Trek v Himálaji - Sagarmatha NP (1), itinerář dvoutýdenního treku

Nejdelší a nejdůležitější částí naší podzimní cesty po Nepálu byl dvoutýdenní trek v Himálaji. Vydali jsme se nejen na frekventovanou cestu do Everest Base Camp, ale také do východního údolí až k hoře Island …

9.1.2019 / Otakar Brandos
Turistika · Kremnické vrchy na podzim, přechod přes Kremnický štít a Zlatou studni do Brestové / Fotogalerie k článku

Kremnické vrchy jsou rájem turistů, cyklistů i lyžařů. Na hřebeni v okolí Skalky ve střední části pohoří je rušno celoročně. Přesto jsou zde místa, kde o turistu téměř nezavadíte. Především v okolí nejvyššího vrchu Flochová …

2.1.2019 / Otakar Brandos
Tipy na výlet · Lovecké chaty v Jeseníkách; tipy na výlet po zastrčených koutech Hrubého Jeseníku

Po Hrubém Jeseníku jsou rozesety desítky loveckých chat. Některé internetové zdroje dokonce hovoří o nižších stovkách loveckých chat. Většina loveckých chat v Jeseníkách stojí mimo turistických cest. Některé se choulí v …

27.12.2018 / Otakar Brandos
Trek · Trek přes Chlieviská, nejvyšší horu Žiaru: Z Kláštora pod Znievom přes hrad Zniev a bez turistických značek na Závozy a Fačkovské sedlo / Fotogalerie k článku

Po sestupu z Duté skaly do Vrícka a dokoupení zásob jsem měl v plánu návrat na hřeben Malé Fatry. Jenže vše bylo nakonec jinak. Když již přijel autobus, sjíždím dolů do Kláštora pod Znievom (495 m). Dokupuji pečivo, sýry a …

20.12.2018 / Otakar Brandos
Trek · Bílé Karpaty, přechod v babím létě: Trek přes Velkou Javořinu a Velký Lopeník na Vršatská bradla (2) / Fotogalerie k článku

Východ Slunce je parádní. Obloha se pozvolna rozhořívá a pak se náhle nad obzor vyhoupne jasný sluneční disk. I ranní mlhy dole v údolích dávají tušit, že nás čeká další hezký a teplý den. Poslední pohledy na okouzlující panorama …

19.12.2018 / Otakar Brandos
Test · Nabíjecí čelovka Fenix HM51R Ruby, opravdu skvělý kousek pro dálkoplazy

Každý dálkoplaz se jistě snaží ušetřit na výstroji. Přesněji na hmotnosti výstroje. Ono každé deka navíc se na treku dlouhém stovky kilometrů hezky pronese. A právě takovýmto "polykačům" kilometrů může přijít vhod …

19.12.2018 / Tomáš Fries
Trek · Na Stolicu a divočinou Volovských vrchů, turistika ve Slovenském rudohoří (1)

Stejný srpnový termín a stejná parta, jen zase o rok starší. A stejná byla i destinace - Slovensko - a tentokrát moje nejoblíbenější kopečky - Slovenské rudohorie. Tento vandr jsem si tak trochu vytrucoval, už jsme tam přece …

17.12.2018 / MK
Trek · Šar Planina - 5 dní svobody: Nádherná hřebenovka v horách Makedonie (1)

Naším cílem cesty do Makedonie je přechod hřebene Šar Planiny od Ljubotenu přes Titov vrv (druhá nejvyšší hora Makedonie) do Popovy Šapky. Předpokládáme zhruba 70-75 km rozložených do 5 dní (4 noci v horách) …

13.12.2018 / Miroslav Hřeben
Turistika · Vračanská planina: Místo posledního boje Christo Boteva. Turistika v severozápadním Bulharsku

V sousedství města Vraca v severozápadním Bulharsku nalezneme pohoří, jež se svojí krásou a rozmanitostí vyrovnává bulharským klasikám jako je Rila, Pirin či Rodopy. Skalní stěny dosahující výšky přes 400 m, více než …

4.12.2018 / Otakar Brandos
Turistika · Janková - Dutá skala - Vrícko, túra napříč hřebenem Lúčanské Malé Fatry / Fotogalerie k článku

Je nádherný podzimní den. Prosluněná horská úbočí Lúčanské Malé Fatry, oděná do pestrobarevného podzimního šatu, neodolatelně lákají k návštěvě. K návštěvě zvou i blízké a stejně malebné hřebeny …