Poslední aktualizace: 23.1.2024 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Trek přes Králický Sněžník (1 423 m) a horu Mokrý hřbet

Trek přes Králický Sněžník (1 423 m) a horu Mokrý hřbet

3denní putování ostrovem horské přírody naší i polské strany pohoří (3)

25.6.2018 | Otakar Brandos

Noc byla hodně chladná. Ba spíše mrazivá. Jaký to paradox ve srovnání s dubnem, kdy bylo v noci mnohem tepleji. Přesto stíhám dvě série nočních fotek a obdivovat letní souhvězdí včetně krásného Letního trojúhelníku. Stihnu i nádherné svítání s úžasně zbarvenou oblohou. Samotný východ sluníčka mi však "trochu" utekl…

Králický Sněžník

Brzy ráno balíme a již okolo sedmé jsme opět na cestě. Máme před sebou poslední a poměrně krátkou etapu. Chceme projít krásný hřeben Podbělky a sestoupid dolů na Dolní Moravu. Loučíme se se slůnětem i Lichtenštejnovou chatou, jejíž torzo nám poskytlo jakous takous ochranu před větrem. Přes rozcestí u chaty Franciska (1 220 m) scházíme do sedla Stříbrnická (1 212 m).

Stříbrnická, Mokrý hřbet a Sušina

Česká nás krátké stoupání na vrch Stříbrnická (1 250 m). Procházíme místy s bohatými vrchovištními rašeliništi, na kterých ročně přibude jeden až dva milmetry rašeliny. Jsme tady právě v době, kdy krásně kvete jak suchopýr pochvatý, tak suchopýr úzkolistý. Pozorovat můžeme i nepřeberné množství hmyzu a ptáků.

Čtěte také: Druhá část článku Králický Sněžník neboli Śnieżnik Kłodzki (2)

A kochat se můžeme i nádhernými výhledy. Při ohlédnutí se nazpět si můžeme užít krásných výhledů na Králický Sněžník (1 424 m), nejvyšší horu stejnojmenného pohoří. Po pravici se objevuje (při otečení čelem ke Králickému Sněžníku po levici) chata Sněžná se zářící zelenou střechou i Malý Sněžník s Hraničními skálami. Jedním slovem - nádhera.

Obloha je blankytně modrá, byť se tu a tam objeví nějaký ten obláček. Výhledy do dálky jsou lepší než v předchozích dnech, takže konečně vidíme jasně i Praděd (1 492 m), nejvyšší horu Hrubého Jeseníku. I téměř celý hřeben zmíněného pohoří. Hřeben, po kterém se právě pohybujeme, je částečně bezlesý. Kůrovec spolu s imisemi udělali své. Přesto stojící pahýly stromů nepůsobí nijak morbidně. Asi i díky novým semenáčkům a zelenému bylinnému patru s kvetoucími sochypýry.

Rašeliniště jsou lokalitami velice křehkými. Vždyť jejich vznik a vývoj je podmíněn velice specifickými podmínkami. Navíc se jedná o útvary velice mladé, vždyť jejich vývoj v našich končinách započal až po skončení doby ledové. Tedy před nějakými 10 000 lety. Bezlesá tundra a chladné stepi, které do té doby představovaly krajinu v našich geografických šířkách, se začaly pomalu zalesňovat a ráz krajiny zcela měnit. Přesto na některých stanovištích byly podmínky natolik extrémní, že si na nich les neporadil. A právě na těchto místech vznikla rašeliniště …více

Stačí popojít pár stovek metrů z vrcholu Stříbrnická a výhledy se hodně změní. Objeví se Klepý vrch s rozhlednou (protipožární hláskou), výhled na Hanušovickou vrchovinu i Orlické hory. Objevuje se i první z povalových chodníků, který usnadňuje přechod vrchovišť. Blíží se Mokrý hřbet, který dělá čest svému jménu - je opravdu mokrý. Bez povalových chodníků by přechod tudy byl opravdu problematický.

Další úsek mezi Mokrým hřbetem (1 295 m) a Sušinou (1 321 m) je rovněž velice fotogenický, byť z větší části vede lesem. Zdravou horskou smrčinou, na které si (doufejme, že ne pouze prozatím) vylámal zuby i kůrovec.

Podbělka, Slamník a Dolní Morava

Kousek za vrcholem hory Sušina se objevují první ŘOPíky. Hustý pás prvorepublikového opevnění, které nakonec nikdy v boji použito nebylo. Jistě nejvíce k radosti jistého Adolfa, kterému se po záboru Sudet a návštěvě Československých opevnění (tuším že u Šatova) silně orosilo čelo. A to natolik, že si, co by zapřisáhlý vegetarián a abstinent, dokonce pochutnal na tlačence a pivu…

Některé z okolních pevnůstek navštěvujeme a fotíme. Poskakujeme okolo pevností, které pomalu pohlcuje horský les. Nakonec ale pokračujeme malebným hřebenem k vrchu Podbělka (1 307 m). Opět potkáváme holčinu, se kterou jsme se všera míjeli před Malým Sněžníkem. Prý se věnuje focení prvorepublikových pevností a má k tomu dokonce FB stránku. Opravdu netypický koníček pro ženskou. Ale pořád lepší, než vymetat obchoďáky.

Králický Sněžník, hřeben Podbělky

Krátce poplkáme a pokračujeme na rozcestí Babuše (1 230 m) u stejnojmenné lovecké chaty. Tady přesedláváme z modré na zelenou turistickou značku, po které hustým lesem sestupujeme na další z rozcestí - Pod Babuší (1 160 m). U něj stojí malý přístřešek pro turisty. Přes rozcestí U Štěrku (1 155 m) traverzujeme svahy vrchu Slamník (1 233 m), na jehož vrchol vede jeden z lyžařských vleků.

Jsme již na dosah Stezky v oblacích na Dolní Moravě. Za další zákrutou se vynořuje konstrukce, která se sem hodí jako sádrový trpaslík s červenými botiačkami a čepičkou na zahrádku či do anglického parku. Jak jsem již dříve napsal, kostrukce je to zdařilá a zajímavá, ale její umístění je zločinem proti přírodě. Takové narušení krajinného rázu bylo dosud na Králickém Sněžníku nemyslitelné. Na mysl se vkrádají otázky, kolik peněz to stálo na úplatcích. Samozřejmě že nic, vždyť v České banánové republice přece neexistuje korupce…

Scházíme k chatě Slaměnka (1 100 m) a kolem Stezky v oblacích pokračujeme po modré turistické značce k rozcestí Vyhlídka (960 m). Cestou trháme (sic!) zralé borůvky a snažíme se utéci hluku a řevu v okolí Stezky v oblacích. Bin Ládin vtipně dodává, že je tady rachot jako v létě na koupališti. Jo, jo, ochrana přírody u nás dostává pěkně na prdel…

Poslední kilometry jsou již fádní. Po pistě scházíme na rozcestí Kolotoč (850 m) a odsud podél sjezdovky na sběrné parkoviště na Dolní Moravě. Našlapali jsme něco přes 50 kilometrů, ochutnali něco piva, vystoupili na řadu vrcholů a na Králický Sněžník hned 2×, užili si krásných výhledů a fantastických přírodních zákoutí tohoto malého, ale mimořádně malebného a pestrého pohoří.

Turistické trasy a výlety podle pohoří

Vesnuše Kmeťov vodopád Rýchorská bouda Cvilín Zámek Hluboká Chata Šerlich Bouda Jelenka Macocha Ceres Den Země Motýli Matterhorn Drahotuš Soumrak Konopiště Proton Cirrus Velhartice Bouřky Černá díra Batohy Ještěd
1. Rozhledny Bismarckova rozhledna: Rozhledna na vrchu Zelená hora u Chebu
2. Jeskyně Jeskyně Balcarka, na krápníky nejbohatší jeskyně Moravského krasu
3. Naše vrcholy Luční hora: 2. nejvyšší hora Krkonoš a České republiky
4. Památky Kuželov, větrný mlýn - technické a stavební památky v Bílých Karpatec
6. Horské chaty Masarykova chata: Horská chata v Beskydech, levné ubytování na Bumbálce
7. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů