Poslední aktualizace: 20.11.2018 , svátek má
Treking > Treky, turistika > Jantugan, přechod na Centrálním Kavkaze od Zelené gastinice

Jantugan, přechod na Centrálním Kavkaze od Zelené gastinice

Výstup od Zelené gastinice na Centrálním Kavkaze

23.4.2011 | Aleš Sokol

Jak už jsem psal v minulém článku, matroš jsem si namísto plánované prodeje po zdolání Elbrusu ponechal, přičemž původně jen vhozená rukavice už je pečlivě promyšlený plán výstupu na Jantugan s možnou variantou traverzu na Bashkaru.

Hlavní hřeben Centrálního Kavkazu z Jantuganu

Už jsem se zotavil z oslavy zdolání Elbrusu, svých 30. narozenin, a tak odpoledne vyrážíme údolím Adylsu na světově známý bivak Zelenaja Gastinica (2 400 m n. m.). Po cestě kupujeme poslední zásoby, dáváme poslední šašlik s pivem a pozdě večer dorážíme na místo. Na Gastinici je stan na stanu a tak stavíme mezi ty lentilky i ty své. Večer se v okolí potuluje snad 100 i více kavkazských horských koz, nad hlavami je tmavomodrý závoj s lucerničkami, no co vám mám povídat - pěkná noc.

Ráno se po hraně morény dostáváme na ledovec Jankuat, kde si naše sedmička (partička z Elbrusu) nasazuje mačky a vytahuje cepíny. Radim to před závěrečnými 200 výškovými metry do sedla vzdává kvůli tupé bolesti zubu, který ho trápí už druhý den.

Díky dobré aklimatizaci se do sedla (3 300 m n. m.) pod vrcholem Gumači (3 805 m n. m.) dostáváme bez potíží, shazujeme bágly, sundáváme mačky, vaříme polévky a pijeme čaj. Asi po půlhodině jdeme na Gumachi, jenž je jedním z mnoha vrcholů, ležících na Hlavním Kavkazském Hřebeni, který tvoří přirozenou hranici mezi Ruskem a Gruzií. Jdeme nalehko, takže zakrátko jsme nahoře a díky krásného počasí fotíme jak Japonci a po chvíli jdeme zpět do sedla.

Po krátkém občerstvení scházíme na gruzínskou stranu, obcházíme skalnatý hřeben a dostáváme se k první přírodní překážce - čtyři metry vysoké ledovcové stěně. Všichni ji pomocí maček a cepínů vylézáme nahoru, kde se navazujeme. Z důvodu teplého léta je totiž na platu Jantugan mnoho trhlin. Jdeme až pod Jantugan (3 991 m n. m.), kde na sněhu stanujeme. S rapidním nastolením tmy se i rapidně ochlazuje a vypadá to, že bude tuhá noc. Ve výšce 3 400 m se ostatně není čemu divit.

Jantugan v plné kráse

Vstáváme do slunného, leč mrazivého dne a zatímco se balíme, procházejí kolem dva Rusi a ukazují nám dvojkový nástup. Oni, vybaveni ledovcovými skobami jdou ještě o kus dál do nástupu za III. UIAA. Náš nástup znamená asi 30 m v 70° ledu s turistickými cepíny a mačkami s horizontálními hroty. Jirka to kvůli bolesti kyčle vzdává, tudíž nás zůstává jen pět. Po půlhodině neustálého kopání stupů s promrzlými palci se dostáváme na kameny, odkud je to cca 150 m mixového lezení na sněhová lavinová pole pod závěrečným kuloárem. Slunce, které už je podstatně výš nám roztává sníh a my spěcháme, ať ve finále nemusíme plavat.

Doplňujeme tekutiny, energii a prošlapáváme se k poslední překážce na cestě k vrcholu, což je asi 65° vysněžený kuloár. Všude kolem jsou k vidění lavinové jazyky, ale my naštěstí prostupujeme bez sebemenší lavinové nadílky, načež se v zápětí ocitáme na vrcholu. Všichni si gratulujeme a zároveň fotíme vskutku impozantní pohledy. Půl hodiny jen tak sedíme a vychutnáváme si kavkazský klid, narozdíl od přelidněných Alp!

Už jsme se vykochali dost a slaňujeme dolů přes staré smyčky s tím, že tam necháváme i nějaké své. Když dorážíme zpět na lavinová pole, rozhodujeme se sestoupit lehčí přímou cestou až na ledovec Bashkara a Jarda už si to s vidinou rychlého sestupu klouže dolů po zadku. Jezdíme všichni vždy nějakých 50 m, potom zastavujeme, abychom se přesvědčili, zda-li je terén vepředu OK a kloužeme dál.

Trekový a horolezecký průvodce

Po 250 m se naše trasa strmě svažuje dolů kam nevidíme a někteří včetně mě máme strach klouzat dál. Jarda to riskuje a zastavuje na horizontu příkrého srázu. Za ním jede Pavel, zastavuje vedle něj a křičí, že je to v pohodě. V euforii si neuvědomuji amatéřinu tohoto počinu a už se řítím dolů. Nabírám velkou rychlost, nemohu zabrzdit (mačky v rozbředlém sněhu se chovají jako sestava nůž a máslo) a řvu na kluky, ať mě zastaví. Při snaze zachytit mě, se jim svou rychlostí a tíhou vysmekávám a svištím dolů.

V momentě přepadávám přes pěti metrovou trhlinu v úbočí svahu, dopadám na prsa a tvář a v kotrmelcích vzápětí letím do další obrovské trhliny, v níž kloužu dál a dál. Nakonec se mi mačkami podaří zaseknout o stěnu jen malý kousek od díry, která ústí do hluboké temnoty. Co se to sakra stalo?

Ocitám se v prostorné ledové komnatě a zjišťuji, že mám rozbité rty, nos a pokousaný jazyk. Jarda zakrátko padá za mnou, ale je na tom mnohem lépe, protože první trhlinu minul a do té druhé spadl jen na kraj. Vyprošťuje mě z batohu, protože mám v popruzích nesrozumitelně zamotané ruce a pomáhá mi ven z trhliny. V momentě si uvědomuji, že to mohlo dopadnout podstatně hůř!

Pohled na Dombaj

Cestou do kempu se už nic zvláštního nepřihodilo, všichni jen plánují co si uvaří a v kolik hodin se sejdeme v místní putyce. Za zmínku stojí akorát už jen to, že jsem se později v průvodci dočetl o trhlinách v bashkarském ledovci, které jsou hluboké až 200 m. Fuj to bylo štěstí!!

To uľ je snad novej adrenalinovej sport... (Jerry, 25.04.2011, 22:11 )
...sjíľdění po ledovci na prdeli s mačkama na nohou. Není to první článek, kde se to dočítám (naposledy myslím reportáľ o Araratu). V přelidněných Alpách by aspoň byla relativně nablízku pomoc. I kdyľ průkopníkem byl asi uľ v sedmdesátém osmém Peter Habeller, kdyľ sjíľděl po prdeli z Jiľního vrcholu do Jiľního sedla. Messner z toho byl trochu paf, ale oni aspoň byli zkuąení profíci, i kdyľ po prvním výstupu bez kyslíku byli trochu v rauąi a nedocházely jim ty tříkilometrové díry na kaľdou stranu naplno. Lidi, neberte to jako návod, na horách máte adrenalinu dost uľ jen ľe tam jste. Víte přeci jaký je rozdíl mezi mladým a starým horolezcem?

+ Kazbek - pětitisícovka s provozem jako na pražské magistrále
+ Uzunkol aneb reportáž psaná na Kavkaze III
+ Reportáž psaná na Kavkaze II, Dombaj
+ Kavkaz - Reportáž psaná na Kavkaze I
+ Elbrus je choďák? Výstup na Elbrus
+ Zasněžené štíty Kavkazu
+ Centrální Kavkaz, Dombaj, Prielbrusie, Bezengi; horolezecký a trekový průvodce
+ Azerbajdžán, východná brána do Európy
Hory Polonina Krásna s krumpáčem, Zakarpatská Ukrajina
Hory Trek přes dva národní parky