Poslední aktualizace: 20.1.2023 , svátek má
Treking > Tipy na výlet > Vodopády Bavorského lesa a důlní díla na Silberbergu

Vodopády Bavorského lesa a důlní díla na Silberbergu

Hochfall, Rieslochfälle, Štola Barbora (Barbarastollen)

20.1.2023 | Roman Waldhauser
Silberberg (955 m)

U bavorského městečka a letoviska Bodenmais se nacházejí nádherné a lehce dostupné vodopády Hochfall a Rieslochfälle. Ve svazích a nitru blízkého vrcholu Silberberg (955 m) se dobývaly drahé kovy a hora má přes 20 km dlouhý systém historických chodeb a štol. Místa jsou skvěle položená v zachovalém přírodním prostředí Bavorského lesa a ze Železné Rudy je to jen přes kopec.

K vodopádům je nejlepší přístup z lesního parkoviště Klause se zdrojem dobré pitné vody, které leží asi 1 km severozápadně od Bodenmaisu. Poplatek za parkování se nevybírá.

Hochfall

K vodopádu Hochfall jdeme z parkoviště po značené cestě nejdříve mírně z kopce okolo zarůstající vyhlídkové plošinky a následně blátivou stezkou vystoupáme až k vodopádu. Hochfall byl vytvořen potokem Moosbach v rulové skále a jeho výška je přibližně 8 m. Nachází se hned vedle cesty a z mostku přes potok se dá dobře pozorovat a fotit. Na potoce se nachází ještě několik kaskád a erozních kotlů. Od parkoviště jsme ušli asi 1 km a stejnou cestou se i vracíme.

Rieslochfälle

Od parkoviště Klause jdeme po směrovkách širokou cestou k malé skalní vyhlídce Sonnenfels. Je odtud nádherný výhled na celé městečko Bodenmais s kopcovitým okolím a s dominantním skalnatým vrcholem Silberberg (955 m). Po posezení na lavičce nás vede široká vrstevnicová lesní cesta vysoko nad údolím až k vodopádům Rieslochfälle.

V soutěsce Riesloch se spojují potoky Arberbach, Schwellbach, Kleinhüttenbach a Wildauerbach a tvoří pod vodopády potok Riesbach. Rieslochfälle mají celkem pět samostatných stupňů, které byly vytvořeny v rulové skále a nejvyšší z vodopádů měří 15 metrů. Všechny stupně si můžeme zblízka prohlédnout, jelikož cesta stoupá lesem v těsné blízkosti padající vody. Místo je přírodní rezervací již od roku 1939.

Vodopád Hochfall

Nad vodopády u rozcestí odbočujeme dle ukazatele k vyhlídce Schweiklruh, kam nás přivádí strmá a úzká stezka nad skalními stěnami. Vlastní vyhlídka je vysoko nad soutěskou Riesloch a je opatřena pěknou lavičkou, kam s chutí usedáme. Dále pěšina vede již téměř po rovině a zanedlouho přecházíme na širokou lesní cestu zvanou Arberhochsraße. Cesta mírně klesá a po nějakém tom kilometru pohodlné chůze nás směrovky bezpečně dovedly až k parkovišti Klause.

K dalším zajímavým místům budeme vycházet od parkoviště Schönebene, které leží na hlavní silnici ve stoupání z Bodenmais ke Großer Arbersee (Arberseestraße). Prostorné a bezplatné lesní parkoviště je zároveň křižovatkou turistických tras s přístřeškem a velkou mapou.

Vitriolhütte Oleum

Ze Schönebene se k této technické historické památce dostaneme klesající širokou lesní cestou (Walzenstraße) po necelém kilometru chůze. V údolí potoka Vorderer Schwarzbach stojí opravené základy vitriolové hutě, kde se vyráběla dýmavá kyselina sírová, využívaná především v textilním průmyslu. Huť byla v činnosti na konci 18. a počátkem 19. stol. a patřila k největším v Bavorsku.

Vodopády Rieslochfälle

Asi o 100 m níže najdeme základy Töpferhütte (hrnčířské dílny), kde se vyráběla do roku 1826 technická keramika. Místo bývalé vitriolové hutě je v hlubokém lese, ale pěkně upravené s velkým informačním panelem o zdejší výrobě kyseliny sírové a historii místa. Po zajímavé prohlídce se vracíme stejnou cestou.

Silberberg (955 m)

Návštěvu tohoto nádherného kopce jsme si ponechali až na večerní hodiny. Z parkoviště je to na vrchol přibližně 1,5 km po širokých lesních cestách a jen s malými výškovými rozdíly. Vrchol Silberbergu leží ve skoro stejné nadmořské výšce, jako parkoviště Schönebene. Procházkovým tempem okolo hory Brandtner Riegel (993 m) jsme za chvilku u skály s vrcholovým křížem a večerní výhled je nádherný. Šplháme ke kříži a pak ještě na sousední o něco mohutnější vrcholovou skálu a užíváme si teplého pozdního jarního večera bez návštěvníků.

V útrobách této hory bylo nalezeno přes 60 různých minerálů a je protkána přes 20 km dlouhým systémem štol a chodeb. Doly byly uzavřeny roku 1962 a také v oblasti vrcholu Silberbergu pozorujeme množství jam i větších propadlin (pinek). Ve svazích hory se těžilo železo, stříbro, galenit, sfalerit, pyrity a v závěru se zde získávala surovina pro výrobu železitého a měděného vitriolu (kyseliny sírové). Vracíme se stejnou cestou a skoro za tmy přicházíme k autu.

Štola Barbora (Barbarastollen) na Silberbergu

Následující den nás čekalo podmračené a větrné počasí, a tedy ideální čas navštívit podzemní prostory Silberbergu. Z parkoviště Schönebene mírně klesáme širokou lesní cestou, označenou jako Wanderweg 7, až k okraji sjezdovky. Odtud několik desítek metrů stoupáme okrajem lesa a následně přejdeme napříč sjezdovku ke vstupnímu areálu do podzemí.

Kupujeme si vstupenky a jdeme nejdříve navštívit zdejší malé hornické muzeum, které je v ceně prohlídky. Prohlížíme si vystavené vzácné minerály z nitra hory a také se seznamujeme z historií a technikou zdejší těžby. "Barbarastollen" má délku 600 m a s přilbou a průvodcem procházíme široké prostory, kterým dominuje obrovská kaverna zvaná Großen Barbaraverhau" (Velký porub sv. Barbory).

Po dřevěném schodišti se vystoupá až ke stropu této prostory a návštěvník má tedy možnost si udělat dokonalou představu o mohutnosti hornického díla. Jsou nám předváděny funkční důlní stroje a zařízení a asi po padesáti minutách se zase vracíme na denní světlo. Ve venkovním areálu se nachází vyhlídková terasa s občerstvením a posezením. Po prohlídce chceme pokračovat ještě k historickým dobývkám ve svazích Silberbergu a už se tedy moc nezdržujeme.

Gottesgab na Silberbergu

Od areálu s prohlídkovou štolou pokračujeme po vrstevnicové cestě ve svahu Silberbergu. Kousek za staveními se nalézají vstupy do podzemních prostor s tabulkou "Hochort, ausgebranntes Ort" a zvědavě vcházíme do útrob hory. Celkem rozlehlé prostory jsou částečně zatopené a hluboko do jejich nitra proniká denní světlo. Postupně všechny končí závalem a vracíme se na denní světlo.

K našemu cíli s názvem Gottesgab nás spolehlivě dovedla výrazná stezka a místo předčilo naše očekávání. Do obrovské propadliny s mohutnými vstupy do podzemí vede dřevěná vyhlídková terasa, která nabízí nečekané pohledy na historické důlní dílo ze 14. století. Někteří odborníci a historikové datují aktivní povrchovou těžbu v tomto místě již od 8. století.

V závislosti na počasí a dopadu světla skály intenzivně září modrou, žlutou, bílou, hnědou a červenou barvou. Místo je úžasné a v okolí je navíc možné nahlédnout do dalších opuštěných a zatopených štol. Počasí opět přeje a vybíháme jen několik výškových metrů okolo dalších propadlin na vrcholovou plošinu Silberbergu. Odtud se po široké a pohodlné cestě stejně jako předešlý den vracíme na parkoviště Schöneben a ukončujeme skvělý víkend v této části Bavorského lesa.

Pokud přemýšlíte, kde se na svých cestách ubytovat a chcete mít pro sebe, Chaty pro rodinu nebo své přátele dostatek soukromí, pak pro vás máme možnost pronájmů chat a chalup přímo od majitele. Na další stránce si vyberte preferovanou oblast a nebo konkrétní objekt, který vás zajímá.

11.1.2023 / Otakar Brandos
Aktualita · XLII. setkání na vrcholech s Trekingem. Sraz na Bradle (600 m), Moravském Blaníku, v sobotu 22. dubna 2023

Poslední setkání (41.) na vrcholech proběhlo v sobotu 23. dubna 2022 na Slunečné (800 m), nejvyšší hoře Nízkého Jeseníku. Pro rok 2023 jsem vybral neméně zajímavý vrchol v sousedním pohoří, v poměrně málo známé …

10.1.2023 / Pavel Kučera
Aktualita · Šediváčkův long 2023, závod psích spřežení. V Orlických horách se bude konat již 26. ročník

Po hřebenech Orlických hor, údolími a i po zasněžených loukách se budou prohánět opět psí spřežení. Více jak 100 přihlášených závodníků tohoto etapového závodu bude soutěžit se svými čtyřnohými kamarády …

9.1.2023 / Otakar Brandos
Turistika · Silvestrovský výstup na nejbližší 3tisícovku. Povedená túra na Zwischenberg za našimi humny

Poslední den roku pravidelně vyrážíme na nějakou hezkou túru. Posledně (rok 2021) jsme byli na rozhledně Halaška a na zřícenině hradu Vildštejn v údolí Moravice, nyní máme namířeno na nejbližší třítisícovku. Počasí …

2.1.2023 / Otakar Brandos
Příroda · Ropucha obecná (Bufo bufo), žáby v Česku. Velice užitečná a mimořádně adaptibilní žába

Přestože je ropucha obecná (Bufo bufo) poměrně hojná žába, která se objevuje dokonce v intravilánech vesnic a měst, v přírodě ji potkáváme jen málokdy. To proto, že ropucha, která po většinu roku vede …

28.12.2022 / Otakar Brandos
Treky · Listopadové Kremnické vrchy a ospalí medvědi. Třídenní přechod v horách středního Slovenska aneb na Velkou Fatru jsme nedošli (2) | Fotogalerie k článku

Od Görgeyho tunelu pod sedlem Tunel (1 150 m) pokračujeme po lyžařské trase ke Skalce. Míjíme skály s tabulkami z roku 1899. Moc si ovšem nepočteme, protože texty jsou maďarsky. Slovensko té doby bylo součástí …

26.12.2022 / Otakar Brandos
Turistika · Silvestrovský Vildštejn a rozhledna Halaška, pohodová túra v samotném závěru roku

Poslední Silvestr jsme trávili, jak jinak, turisticky. Počasí bylo ucházející, sněhu poskrovnu, tak proč nevyrazit na nějakou kratší túru. A protože "teta s ujom" z Podkrkonoší byli na Silvestra v Rýmařově …

21.12.2022 / Otakar Brandos
Testy · Test Columbia Platinum Peak Hooded Jacket. Recenze bundy s technologií Omni-Heat Reflective™

Bunda Platinum Peak Hooded Jacket od firmy Columbia je další z novinek firmy před koncem tohoto roku. Provedením se hodně podobá bundě Titan Pass Infinity, kterou jsem recenzoval ani ne před rokem, přesto jde o …

Treky · Hyrlata v polských Bieszczadech křížem krážem (2). Přes Hyrlatu a Balnicu do Osadného a přes Spišský hrad do Nízkých Tater | Fotogalerie k článku

Vstáváme do mrazivého rána. Chvílemi sice vykoukne sluníčko, ale vždy se rychle schová za mraky a cáry mlhy, které se líně převalují přes okolní zalesněné hřebeny. Na rozchození máme namířeno na jeden nejmenovaný …

19.12.2022 / Ondřej Havelka
Cestování · Marabut - zajímavá postava západoafrické kultury a náboženství

Marabut je v africkém (zejména súfijském) islámu náboženský vůdce, průvodce duchovním světem, někdy také učitel islámu, v určitých regionech severní a západní Afriky nahlížený jako svatý muž - v Senegalu a …

15.12.2022 / Otakar Brandos
Testy · Recenze obuvi Columbia Peakfreak II Outdry. Outdoor test voděodolných sportovní bot

Sportovní boty Columbia Peakfreak II Outdry jsou určeny pro rozmanité sportovní aktivity. Nejen pro různé outdoorové aktivity, ale i pro nenáročný běh a nebo lehkou turistiku. A nebo třeba jen pro procházky do parku či do …

14.12.2022 / Václav Vágenknecht
Treky · Kašperské hory aneb putování šumavským trojhradím. Pětidenní čundr přes Rabí, Kašperk a Velhartice (1)

Pětidenní čundr začínáme ve městě, které založili v roce 1279 a jež ve středověku proslulo chovem perlorodek; pokud někdo hádá, že se jedná o Horažďovice, může si připsat plusový bod. Z vlaku vysedáme v …

Velký Roudný Úplněk Chata Horalka Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Luční bouda Nízké Tatry, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Pluto Vosecká bouda Vysoký vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Pluto Jarní prázdniny Liška Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Opruzeniny Cumulonimbus Pohorky