Turistické kolo se sadou Shimano Alfine, outdoor recenzeKolo pro cykloturistiku se sadou Shimano Alfine s 24 rychlostmi22.2.2012 | Jan Merhaut
V Trekingu 6/2006 jsme představili kolo vybavené sadou Shimano Alfine s osmirychlostní planetovou převodovkou v zadním náboji. Proti klasickému řazení se zadním měničem ("přehazovačkou") s osmi- nebo devítikolečkem a přesmykačem s trojpřevodníkem má takovýto systém dvě hlavní výhody. První je snadnost řazení - osm rychlostí v náboji lze řadit kdykoli, tedy nejen při jízdě při šlapání "na lehko", ale i během zastavení, nebo je-li kolo v záběru, třeba potřebujeme-li zařadit lehčí převod v době, když už jedeme do kopce. Druhou výhodou je, že je tento systém mnohem šetrnější k řetězu, běží v ideální svislé rovině a nedochází tak k jeho křížení, které je průvodním jevem u systémů s vícenásobným pastorkem. Rozsah převodů (307 %) však je výrazně menší než u 27 rychlostního klasického řazení. Čtěte také: Pneumatiky pro bezpečnou a pohodlnou jízdu Rozsah převodů ale lze u kola s planetovou převodovkou zvýšit použitím dvojpřevodníku nebo trojpřevodníku a znásobit tak počet převodových poměrů ("rychlostí") na 16 nebo 24 (jak je zřejmé ze třech obrázků displeje řazení, Shimano s použitím třetího převodníku nepočítá a místo "3" je zakryté políčko, přitom ale vlastní řadicí páčky třetí polohu má). Při použití trojpřevodníku se rozsah převodů zvýší na 640 %, tedy srovnatelný s rozsahem 27 rychlostního řazení klasického systému. Mohlo by se zdát, že je takto sestavený systém víceméně stejný jako klasický, opět je třeba řadit vzadu i vpředu (pravou a levou rukou). Jenže u klasického řazení nelze díky bočnímu namáhání řetězu používat veškeré kombinace, třeba největší pastorek s největším převodníkem, při zařazení nejmenšího nebo největšího převodníku lze prakticky využít jen čtyři pastorky vícekolečka, u prostředního pak lze využít nejvýš sedm pastorků, a i to už při významném bočním namáhání řetězu. Rychlostí tedy ve skutečnosti není 27. Navíc je nutné často řadit řazení jak na převodníku, tak na vícekolečku, a přemýšlet, kdy už nestačí řadit jen na vícekolečku a je nutné současně zvolit jiný převodník. U systému s osmirychlostním nábojem a trojpřevodníkem naproti tomu lze při zařazení kteréhokoli ze tří převodníků využít všech osm stupňů planetové převodovky, přičemž dochází jen k zanedbatelnému křížení řetězu. V rovinatém úseku stačí zařadit největší převodník, v mírně zvlněném terénu prostřední převodník, v hornatém pak nejmenší převodník, potom už stačí jen využívat pohodlně řazených osm převodů planetové převodovky. Takto vybavené kolo ocení zejména méně technicky zaměření cyklisté a cykloturisté, pro mnohé z nichž je správná volba vhodné kombinace převodníku a pastorku náročný úkol. Přitom při nesprávné kombinaci převodníku a vícekolečka u klasického řazení a pokusu o zařazení při plném záběru může mít za následek i přetržení řetězu. Testované kolo váží pouhých 12,65 kg, přičemž je třeba vzít v úvahu, že použité kotoučové brzdy váží víc, než V-brzdy. Je tedy zřejmé, že planetová převodovka nijak významně nepřispívá ke hmotnosti kola. Cena takto vybaveného kola bude o něco vyšší než s klasickým řazením, kvalita a pohodlí řazení s planetovou převodovkou ale za to určitě stojí. Líbil se vám tento článek? Diskuse k tomuto článkupřidat názor zobrazit celou diskusiDalší související články:+ Není plášť jako plášť, jak vybírat pláště na kolo+ Pneumatiky pro bezpečnou a pohodlnou jízdu + Pneumatiky neboli pláště pro kola + Jak si vybrat vhodné kolo pro cykloturistiku + Kolo pro turistiku – jak si vybrat? + Brašny pro cykloturistiku + Nové prvky v osvětlení kol + Pedály a tretry Mavic EZ - ideální systém pro široké spektrum cyklistů |
|