Poslední aktualizace: 15.12.2023 , svátek má
Treking > Naše vrcholy > Hůrka Jedová (633 m) aneb tajemný vrch v Nízkém Jeseníku

Hůrka Jedová (633 m) aneb tajemný vrch v Nízkém Jeseníku

Jedová, výrazný vrchol Domašovské vrchoviny

13.12.2009 | Ivan Zajíček

Tento výrazný bod Nízkého Jeseníku, ležící v střední části Domašovské vrchoviny v podcelku Jívovská vrchovina nedaleko Šternberku a Olomouce je vidět již zdaleka. Výrazná kopule vrchu Jedová (633 m) nás zaujme již z dálky také, když jedeme z Mohelnice do Olomouce či z Olomouce do Hranic na Moravě, kdy odvážně vystupuje z poměrně plochého pohoří Nízkého Jeseníku vedle Svatého kopečka a Radíkova s vysílačem.

Jedová z cesty do Pohořan

Ten dal také název dalšímu podcelku Domašovské vrchoviny - Radíkovské vrchovině a při okružní túře můžeme pohodlně všechny tři významné lokality navštívit. Stejně tak je i vidět vesnice Pohořany (550 m), ležící na úpatí této hory, která je připomínána již v roce 1491. Hned rok "nato" byla objevena Amerika. Ale "NATO" (North Atlantic Treaty Organization) vzniklo až v roce 1949 …!

Vrchol Jedová (633 m)

Zda dal název tomuto horskému podcelku - Domašovská vrchovina Domašov nad Bystřicí či Domašov u Šternberka přesně nevím, ale domnívám se, že asi ten druhý. Tato se dále moudře dělí na Radíkovskou, Jívovskou, Libavskou a Červenovodskou vrchovinu. Takže samotná Jedová bude zřejmě v Jívovské vrchovině - Jívová je hned za humny.

Na návsi se zvoničkou a starými lipami můžeme zanechat auto - doprava do těchto míst je jinak dosti ošemetná, i když nějaké autobusové linky snad ještě zůstaly. Odtud nám to na samotný vrchol trvá asi půl hodinky pohodlné chůze do kopce mezi smrky pomocí účelového značení. Nahoře je vysílač a omezené výhledy, protože vrchol je zalesněný. Je to velká škoda, protože kruhový rozhled odtud by musel být fantastický.

Další túra může pokračovat do Hrubé Vody, do Hluboček a dále přes Radíkov, kde je u vysílače výletní restaurace s občerstvením i možností ubytování, na Svatý kopeček, kde je významná křižovatka turistických cest. Jedná se již o tzv. oblast "Severomoravské Švýcarsko", ve kterém se nalézá velmi zajímavý přírodní park Údolí Bystřice v nivě řeky s přilehlými svahy, údolími, skálami a lesy.

Vysílač na Jedové

Krajinou projíždí právě údolím řeky Bystřice vláček na trati Olomouc - Moravský Beroun - Valšov - Bruntál. I toho je možno s výhodou využít. Horolezci ho využívají při cestě na skály Malého Rabštýna , kde je řada zajímavých lezeckých cest různých stupňů obtížnosti. Jedná se o 40 metrů vysokou okrajovou skálu , cesty mají zajímavé názvy jako např. Kovadlinka, Komínek, Jeníček, Mařenka, Prstíčkový travers a další.

Zde na Svatém kopečku se můžeme rozhodnout pro další možnou variantu cesty zpět do Pohořan. Je tady řada restaurací, významné poutní místo (poutní chrám Navštívení Panny Marie byl při návštěvě papeže Jana Pavla II. v roce 1995 prohlášen za baziliku minor) a ZOO s rozhlednou.

Obec Svatý Kopeček, která je dnes částí Olomouce, je možno navštívit městskou dopravou - autobusy. Svatý kopeček je jednou z hlavních dominant Olomouce a i celé Hané, která se zde dotýká výběžků Nízkého Jeseníku. Zoologická zahrada byla otevřena v roce 1957, dnes je zde úspěšný chov opic, žiraf, kočkovitých šelem i netopýrů.

Jedová (633 m) na turistické mapě

Ale nás - horaly, milující výhledy asi nejvíce skutečně zaujme rozhledna, která je však uprostřed "zvířecího" areálu a tudíž je zapotřebí vstupenka. Byla Svatý kopeček postavena v roce 1975 s trojúhelníkovým půdorysem a je vysoká 32 metrů - rozhledy jsou odtud velmi zajímavé. Chce to však logicky dobrou viditelnost za příznivého počasí.

Vidíme Hornomoravský úval (nížina kolem horního toku řeky Moravy), Nízký Jeseník, Hrubý Jeseník, Hanušovickou vrchovinu, Zábřežskou vrchovinu, Drahanskou vrchovinu i Chřiby, na které již navazují Hostýnské vrchy.

Vzpomínám si, že jsem za jasného počasí viděl Svatý kopeček pro změnu z rozhledny na Hostýně - dalším slavném poutním místě. Spojení přímo symbolické! Vidíme i další významná místa - Velký Kosíř alias "Hanácký Mont Blank" a Bradlo v Úsovské vrchovině alias "Moravský Blaník".

Jedovou nad vsí Pohořany i Svatý kopeček můžeme pozorovat také z několika vyhlídkových věží přímo v centru Olomouce - jsou odtud jako na dlani. Jako na hezký jednodenní výlet na horu Jedovou můžeme vyrazit přímo ze Šternberka po červené značce přes Domašov u Šternberka a pak zvolit dle chuti zpáteční cestu.

Naučná stezka Jívová (571 m)

Takže vězme: "Není jenom Jedlová (774 m ) v Lužických horách, ale je taky Jedová (633 m) v Nízkém Jeseníku!" A ta je docela dobře "jedlá" - nikoliv "jedovatá"!

Hory Praděd (1 492 m), pátý nejvyšší vrchol ČR a nejvyšší vrchol Hrubého Jeseníku