Poslední aktualizace: 21.10.2021 , svátek má
Treking > PR > Na skialpech na ötztálský Eisseekögel (3 228 m)

Na skialpech na ötztálský Eisseekögel (3 228 m)

Skialpinismus v Rakousku

3.3.2016 | PR

Ötztálské Alpy nabízí nepřeberné množství krásných kopců, na něž je možné vystoupat na lyžích nebo splitboardu. Po výstupu samozřejmě následují parádní sjezdy s panoramatickými výhledy (když je krásně). Jedním z pěkných kopců je i 3 228 metrů vysoký Eissekögel na konci Ötztálského údolí.

Hynek a Ropák šlapou pěkně za sebou

Výstup a sjezd z Eissekögelu je možné pojmout v jednodenní variantě jako doplněk např. lyžování v Söldenu nebo Obergurglu. Lepší možností je ovšem přespat na chatěLangtalereckhütte - Karlsruher Hütte (2 450 m), která je ideálním východištěm pro řadu dalších túr.

První pokus v husté mlze a sněžení

Na chatě jsme se ubytovali, občerstvili a za sněžení a mlhy vyrazili vzhůru směrem k Eisseekögelu (3 228 m). Ve výšce přibližně 2 800 metrů byla mlha a sněžení natolik husté, že jedinou volbou byl návrat do údolí. To umocnili ještě velké bakule sněhu nalepené na stoupacích pásech u všech skialpinistů.

Sjezd byl neméně zábavný než výstup, když jsme se v mlze snažili dohledat výstupovou stopu a podél ní jet dolů. Přímo nad chatou jsme při sjezdu spustili ještě malé splazy. Po návratu na chatu jsme důkladně povečírkovali, i když nám v tom trochu bránila cena piva. Chatař ji sice zaokrouhlil na celá EURa směrem dolů (až na malé výjimky), ale stejně to nebylo ideální.

Na vrcholu Eissekögelu (3 228 m)

Po noci ve winterraumu nás čekálo krásné slunečné ráno. V trojici jsme měli v úmyslu dojít na vrchol Eisseekögelu a z něj sjet přes ledovec Hangere Ferne do údolí Rotmoostal. V první části výstupu nás doprovodili ještě Lenka s Adamem (ostatní vegetili na chatě), kteří následně sjeli zpátky na chatu.

Došli jsme na konec doliny po zbytcích ledovce Hocheben Ferner (teda aspoň si myslím, že tam ještě pod sněhem nějaký je). Vzhledem k poměrně velkému lavinovému nebezpečí byl zvolen pěší výstup malou samovolnou lavinou-splazem. Z hřebene byl fantastický panoramatický výhled a k nejvyššímu místu - vrcholu Eisseekögelu (3 228 m) - to už bylo jenom kousek.

Hynek a Ropák šlapou pěkně na hřeben

Na Eisseekögelu je kamenná mohyla, kterou si ani Ropák ani já nepamatujeme z roku 2007. Nevadí, odpočinek s nádhernými výhledy neměl na vrcholu chybu. První část sjezdu byla jako kdysi… až na to, že jsme tentokrát odbočili doprava k sedlu pod Eisseekögelem.

Tyrolsko nabízí řadu možností pro zimní aktivity na sněhu, mezi nimi jak freeride, Logo klasické sjezdovky, běžecké lyžování,skialpinismus, sáňkování a mnohé další. Mezi nimi jsou výborné terény na freeride a nepřeberné možnosti na skialpinistické túry ať už v ledovcových oblastech nebo mimo oblasti věčného ledu a sněhu. Podrobněji je vše uvedeno na webu www.tyrolsko.cz.

Tady začaly trochu problémy vzhledem ke sklonu svahu, množství skal a lavinovému nebezpečí. Nakonec to Hynek a Ropák nějak sestrouhali svahem napravo od sedla (při pohledu z vrcholu). Já jsem si nejprve odkopal převěj, a poté jsem bokem sesunul prvních asi deset metrů došikma vlevo. Ropák zhodnotil sklon takto: "Já jsem zvyklý, že když se opřu hlavou a narazím do stěny, že je to skon 60 stupňů. A ještě vím, že do 55 stupňů se nebojím, pak trochu… jako nahoru".

Následný sjezd po ledovci Hangerer Ferner neměl chybu. Níže sníh začal významně měknout, stejně jako rostl počet samovolných standardních a samovolných lavin. Původní cesta na dno údolí se ukázala vzhledem ke skalním prahům jako nereálná. Hynek si to vylepšil o malý pád do žlabu zakončeného skalním prahem, kde dle vlastních slov může děkovat pouze sichrákům, že mu zůstala jedna lyže v dosahu. Jinak by ji hledal o hodně níže a dál někde pod skalami.

Sjezd ze sedla na ledovec

Museli jsme znovu nasadit pásy, a přesunout se o kus výše. Sjezd v měkkém mokrém sněhu byl dost náročný až po další skalní prahy. Tady začalo různé proplétání po sněhových polích.

Závěr v údolí byl průjezd staršími základovými lavinami. Připomínalo to hodně rozbité a velké oraniště. Akorát místo hnědé barvy bylo vše sněhově bíle. Závěrem údolí Rotmoostal jsme došli a dojeli k chatě Schönwies Hütte. Od chaty je to už jen kousek po prohnuté silnici k začátku lyžařského střediska.

Jan Pala se skialpinistickým aktivitám venuje dve desetiletí od Kanady pres Evropu, Blízký východ až po východní Asii (Japonsko, Kamcatka). Je autorem knihy Hory a sníh (Jan Pala, Iva Filová a kol., Epocha 2010) a spoluautorem knihy Horolezecká abeceda (Tomáš Frank, Tomáš Kublák a kol., Epocha 2007). Skialpinismus propaguje od metodiky pres kurzy až po přednášky.

Hory Rašeliniště Orlických hor, tajemná příroda českých hor

Rašeliniště jsou velice atraktivními místy naší přírody. Zajímavá jsou pro přírodovědce, kteří zde nalézají vzácné…

Hory Velká Fatra v mlze a dešti aneb jak kolegu překabátilo Pendolino

Před svatým Václavem obvykle vyrážíme na hory. Nejinak tomu bylo minulého roku, kdy volba padla na Velkou Fatru a útulnu…

Hory Javorníky, trek ve stopách dávných dráteníků a portášů

Javorníky jsou pohoří, jehož větší část se nachází na Slovensku, menší na Moravě. Nejvyšší hora tohoto…

Hory Dutá skala, utajený vápencový vrchol a jeskyně Malé Fatry

Dutá skala (1 054 m) je nádherný skalnatý vápencový vrchol, který leží mimo hlavní hřeben Lúčanské Malé Fatry vysoko…

Volubilis Krkonoše, ubytování Furkotka Domica Bezděz Chata Plesnivec Slaměnka Javorníky Hluboká Macocha Cvilín Apuseni Svaté pole Perseus Osoblažsko Bernina Vihorlat Blesk Roháč obecný Slunce Spacáky Viklany
1. Jeskyně Jeskyně Na Turoldu, kras a jeskyně Pavlovských vrchů
2. České hrady Karlštejn, jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších českých hradů