Poslední aktualizace: 11.3.2019 , svátek má
Treking > Tipy na výlet > Turistika: Za výhledy nad údolím řeky Kamenice a Pustý zámek

Turistika: Za výhledy nad údolím řeky Kamenice a Pustý zámek

Tip na výlet v Lužických horách

Nad údolím řeky Kamenice mezi obcí Mlýny a městem Česká Kamenice v Lužických horách je několik zapomenutých sopečných vrchů se zajímavými vrcholovými skalisky, které nabízejí opravdu nádherné výhledy na krajinu Lužických hor, Českého středohoří a Labských pískovců. V České Kamenici se navzájem dotýkají hranice všech těchto tří vyhlášených chráněných krajinných oblastí.

Pustý zámek, Zlatý vrch a Studenec (736 m) ze svahu Břidličného vrchu

Výpravu začínáme na železniční zastávce Horní Kamenice (železniční trať Děčín - Jedlová - Rumburk) a ocitáme se na okraji města Česká Kamenice. Sbíháme po hlavní silnici k řece Kamenici a pak pokračujeme ještě chvilku po frekventované silnici směrem na Chřibskou, až konečně odbočíme na úzkou silničku odbočující na Mlýny a Kytlici. Silnička nás vede stále proti proudu Kamenice a údolí je stále více podobné soutěsce. Po 1,5 km chůze přicházíme ke skalisku a přírodní památce Pustý zámek, kde musela být velká část skály odlámána, aby se do údolí vešla kromě řeky i silnice a železniční trať.

Pustý zámek

Pustý zámek je znělcový neovulkanický suk, který byl vypreparován z kvádrových druhohorních pískovců. Odlámáním kamene při stavbě silnice a železnice byla odhalena vnitřní stavba vulkanického tělesa s vodorovným uspořádáním znělcových sloupců dosahujících délky až 25 m s průměrem sloupců až 1,85 m. Přímo od silnice si tak můžeme prohlédnout jedinečnou geologickou zajímavost.

Čtěte také: Čedičové varhany Zlatý vrch, sopečné vrcholy Lužických hor

Po červeně značené cestě a následně po tvarové odbočce vystoupáme na vrchol Pustého zámku, kde se nachází ve výšce 50 metrů nad řekou Kamenicí zábradlím zabezpečená skalní vyhlídka s pohledy do kaňonovitého údolí této řeky a dále na město Českou Kamenici, navíc s nádhernou reliktní borovicí na okraji skály.

Pustý zámek v údolí Kamenice

Při výstupu míjíme zbytky zdiva a hradeb menšího středověkého šlechtického hradu Fredevald, který byl vystavěn na tomto mohutném skalisku ve 2. polovině 14. stol. pány z Michalovic. Hrad následně připadl Vartenberkům, kteří se zapojili do drobných válek s lužickým Šestiměstím, jehož vojska následně hrad dobyla a vypálila. Od 16. století zůstal hrad pustý.

Po návratu ze skalní vyhlídky na Pustém zámku přejdeme železniční trať i řeku a po neznačené cestě vystoupáme prudce na rozcestí cest v sedle nad Riedlovou jeskyní. I když z předchozích informací víme, že jeskyně není volně přístupná, jdeme se podívat alespoň ke vstupu do jeskyně vzdáleného asi 400 m mírně z kopce po místním značení.

Riedlova jeskyně

Riedlova jeskyně je umělou jeskyní vytvořenou v první polovině 20. století při těžbě pískovce a je pojmenována po posledním majiteli pozemku Ernstu Riedelovi. Písek se zde těžil do roku 1940 pro potřeby sklářů a jako stavební materiál. Vznikla zde postupně velká podzemní prostora s 11 podpěrnými pilíři s délkou jeskyně 50 m a šířkou 36 m.

Pohled ze skalní vyhlídky Pustý zámek na Českou Kamenici a do údolí Kamenice Stěna Pustého zámku v údolí Kamenice

Jeskyně je od roku 2010 uzavřena a zabezpečena kovovou mříží pro výskyt vzácných druhů netopýrů. Prostor jeskyně alespoň přes mříž osvětlujeme silnou baterkou a pokoušíme se o fotku. Jeskyně je velmi podobná podobným prostorám v údolí řeky Svitávky nedaleko Velenic u Zákup, které jsou však volně přístupné. Od jeskyně se vracíme nazpět k rozcestí do sedla nad Riedlovou jeskyní.

Od rozcestí pokračujeme širokou a pohodlnou modře značenou cestou přes výhledovou louku a brzy se noříme do hlubokého lesa. Přicházíme na dřevěnou tabulkou označené rozcestí lesních cest Herdstein. Zde odbočujeme vlevo na výraznou lesní cestu a po asi 500 m přicházíme k osamocenému rekreačnímu objektu s loukou. Všude je spousta aut, lidí i stanů a nechápeme, co se zde koná na tak odlehlém místě za akci.

Skalní vyhlídka Pustý zámek Riedlova jeskyně u Prysku

Naším cílem je blízký, nenápadný a za lesem schovaný skalnatý vrchol Herdstein. Motáme se mezi auty a stany, abychom našli nenápadnou lesní pěšinu na vrcholek Herdsteinu, vzdáleného jen asi 250 m. Podařilo se a již stojíme na nádherném a mohutném skalisku s dalekým výhledem.

Herdstein (471 m)

Herdstein (471 m) je čedičový vrch se sloupovitou a dokonce i klasovitou odlučností čediče. Dočetli jsme se, že na místě současného zděného rekreačního objektu stávala v první polovině 20. stol. celoročně obývaná dřevěná výletní restaurace s kolotočem a dětskými atrakcemi, kde se podávaly tradiční jednoduchá jídla (chléb se sádlem, kyselé domácí okurky apod.). Skalní vyhlídka je nádherná a i my jsme si dali podobné jednoduché jídlo z vlastních zásob, jako před 100 lety hosté ve zdejší populární dřevěné chatě.

Čedičový útvar na vrchu Herdstein (471 m)

Po dlouhém a příjemném skalním posezení se vracíme na lesní rozcestí Herdstein a pokračujeme po široké lesní cestě a zároveň modré značce dále k našemu hlavnímu dnešnímu cíli, kterým je dominantní sopečný vrchol Střední vrch. Modrá značka asi po 1 km prudce odbočuje ze široké lesní cesty vpravo a okolo krmelce po horské stezce začíná stoupat úbočím Středního vrchu. Na vlastní vrchol pak musíme odbočit prudce vlevo po neznačené, ale velmi výrazné skalní stezce přes čedičové sutě a mezi skalisky se sloupcovitou odlučností až na skalnatý a holý vrchol.

Střední vrch (593 m)

Střední vrch (593 m) je též nazýván Hraná nebo Matterhorn Lužických hor. Jedná se o výrazný skalnatý čedičový suk s kruhovým rozhledem, který vypadá z dálky velmi nedostupně. Výhled je dokonale kruhový a vidíme zejména vrcholky v Českém středohoří (Buková hora, Milešovka), Lužické hory (Studenec, Zlatý vrch, Jedlová, Klíč), České a Saské Švýcarsko (Děčínský Sněžník, Růžovský vrch, Jetřichovické stěny, Gr. Winterberg, saské stolové hory nad údolím Labe). Na vrcholu jsou nainstalovány panely s výhledovými panoramaty a také nechybí schránka s vrcholovou knihou. Po dlouhém pobytu na vrcholku za nádherného počasí se vracíme strmou stezkou zpět na modře značenou cestu a přes rozcestí Herdstein se vracíme nazpět až k rozcestí nad Riedlovou jeskyní.

Výhled na Českou Kamenici a vpravo Růžovský vrch  (619 m) z vrchu Herdstein (471 m) Zbytky hradu Fredewald na Pustém zámku

Pokračujeme po vrstevnicové lesní cestě ve svahu Břidličného vrchu (499 m) vysoko nad údolím řeky Kamenice. Z jednoho ze skalních výběžků je nádherný výhled na útes Pustého zámku, dominantní Studenec a Zlatý vrch. Napojujeme se na červeně značenou cestu a lesem klesáme směrem k České Kamenici. Procházíme okolo velmi zajímavého skalního útvaru Hrnčíř. Jedná se o osamocenou pískovcovou skálu tvaru převráceného kužele, která byla zachována při stavbě železniční trati.

Přicházíme na okraj České Kamenice a k železniční zastávce Horní Kamenice je to již jen malý kousek. V případě dostatku času si můžeme prohlédnout pěkné centrum České Kamenice a odcestovat autobusem (linka Liberec - Děčín - Ústí nad Labem a zpět) nebo vlakem ze zdejší železniční stanice.

Střední vrch (593 m) Lužické hory ze Středního vrchu (593 m) Klasová odlučnost čediče na vrcholu vrchu Herdstein (471 m) Českosaské Švýcarsko ze Středního vrchu (593 m) Treking.cz - diskuze
Jupiter Panská skála Rýchorská bouda Hrad Sovinec Zámek Hluboká Šerák Šerlich Macocha Venuše Sluneční soustava Motýli Matterhorn Hukvaldy Zvířetník Konopiště Mars Cumulus Velhartice Bouřky Kvasar Opruzeniny Boreč

1. Jeskyně Jeskyně Šipka, pravěké obydlí lovců mamutů ve Štramberku
2. Jeskyně Zbrašovské aragonitové jeskyně: Hydrotermální jeskyně Hranického krasu, Teplice nad Bečvou
3. Naše vrcholy Praděd, nejvyšší hora Hrubého Jeseníku a pátá nejvyšší hora v ČR