Labská stezka patří k nejoblíbenějším dálkovým cyklotrasám v Evropě a je součástí
sítě evropských cyklotras EuroVelo. Od pramene
Labe v Krkonoších (s možnou odbočkou do Prahy) až k Severnímu moři nabízí cca 1 300 km
přírodních a kulturních zážitků, a to už je pěkná porce i pro dlouhou cyklodovolenou.
Český úsek Labské stezky má 380 km (a dalších 80 km při využití odbočky do Prahy). Je
značený jako cyklotrasa CT 2, částečně i česko-německým logem stezky stejně jako logem
evropské trasy EuroVelo 7 - Sluneční trasy (Praha - Dolní Žleb) a EuroVelo 4 - Trasy střední
Evropou (Lázně Toušeň - Kolín). Pokud se chcete podívat i do Prahy, odbočte v Mělníku pod
historickým zámkem na Vltavskou stezku CT 7 přes Kralupy n. V. do Prahy, odkud se můžete po
EuroVelo 4 napojit zpět na Labskou stezku u Lázní Toušeň. V Německu je Labská stezka značena
německou verzí loga Labská stezka (Elberadweg).
Povrch Labské stezky je většinou snadno sjízdný a asfaltový, v posledních letech byly
vybudovány desítky kilometrů v bezpečném režimu cyklostezky, kam mají přístup pouze nemotorová
vozidla (celkem v ČR již více než 50 %). Díky rovinatému profilu a perfektnímu zázemí prověřených
služeb s certifikací Cyklisté vítáni je stezka velmi vhodná pro uživatele všech kategorií včetně
seniorů nebo rodin s dětmi.
Některé úseky Labské stezky jsou dobře sjízdné i na in-line bruslích. Jedná se o úseky
Bad Schandau - Děčín - Ústí n. L., Roudnice n. L. - Mělník, Kostelec n. L. - Čelákovice,
Nymburk - Poděbrady a Kuks - Hradec Králové - Vysoká n. L.
Z důvodu převládajícího severozápadního proudění větru je vhodnější projet Labskou stezku
ve směru proti proudu řeky. Na území České republiky vstupuje pískovcovým údolím Českého
Švýcarska nedaleko Hřenska. Odtud pokračuje přes Mělník, Nymburk, Dvůr Králové, dále po
silnicích a hrázi zřejmě nejkrásnější české přehrady Les Království do historického města
Hostinného a končí u nádraží ve městě Vrchlabí, které je významným turistickým centrem
a východištěm do centrální části Krkonoš.
Značení Labské stezky / cyklotrasy č. 2 začíná/končí ve Vrchlabí - Herlíkovicích u dolní
stanice sedačkové lanovky na Žalý. Poté je možné vyjet lanovkou na Žalý (1 019 m n. m., přeprava
kol) a pokračovat po trase K10 do Benecka a následně po trase K13 na Třídomí. Odtud sjedete po
trase K11 do Špindlerova Mlýna. Ze Špindlerova Mlýna můžete vyjet sedačkovou lanovkou na
Medvědín (1 235 m n. m., přeprava kol). Po trase K13A se z Medvědína napojíte na Masarykovu
silnici (K13) a pokračujete přes Vrbatovu boudu k Labské
boudě. Tam je možné kolo uschovat a zbylých cca 500 m k prameni Labe (1 386 m n. m.) dojít
po značené cestě pěšky.
Zpět do Vrchlabí můžete sjet přes Horní Mísečky do Benecka po Krkonošské cyklotrase
K 13 a dále přes Křížovky do Vrchlabí.
Pro více tipů na výlety po Česku navštivte web kudyznudy.cz.
Pro trek v mém domovském Jihomoravském kraji jsem se rozhodl použít
spíše pohodlnou taktiku. Těžkého batohu a spaní venku si ještě užiji do sytosti, proto
budou mé výpravy jednodenní. Těžké bylo rozhodování výběru
…
Ačkoliv v Česku jezdíme spíše do krajin severních, nyní jsme dostali
chuť podívat se do Novohradských hor tedy k jižní hranici. Při tom jsme zvolili takovou
trasu, abychom poznali i kus krajiny v podhůří. Rozhodli jsme se dojít
…
S Aljošou míříme do Jeseníků. Na Rejvíz. Momentálně ale stojíme
v koloně. Dnes již na třetím úseku rozkopaných silnic. Silničáři jsou zřejmě na
"houm ofisu". Nejsem si tak úplně jist, zda-li se jim podaří z domácí kanceláře
…
Čím dál tím víc mi připadá, že osudy českých hradů jsou snad jako
psané přes kopírák. Prostě na začátku existence nějaké hradisko na skalní ostrožně,
potom zeman, který postavil první objekt, dále třeba bratři a další
…
Už ani přesně nevím, kde jsme se s Láďou poznali. Zdali při některém
ze zájezdů v Alpách, když jsem ještě vodil horské zájezdy, a nebo v Maroku. Pravdou ale
je, že jsme se vídávali na horách od onoho prvního setkání poměrně
…
Veverčí trasa je systém vodních cest mezi osadami Juva a Sulkava v délce
57 km v srdci jezerní oblasti Finska a vede po umělých kanálech, jezerech, potocích a řekách.
Minimálně na třech místech je nutné loď
…