Poslední aktualizace: 15.4.2024 , svátek má
Treking > Chaty, ubytování > Útulna Krömerova bouda, lesní bar v Jizerských horách

Útulna Krömerova bouda, lesní bar v Jizerských horách

Krömerova bouda - luxusní útulna i samoobslužný bar v Jizerských horách

5.11.2018 | Otakar Brandos

Krömerova bouda zvaná také Krömerova útulna v Jizerských horách je novou stavbou. Turistům slouží teprve od 22. června 2015. Krömerovu boudu (útulnu), která slouží jako bufet, nalezneme na křižovatce turistických cest u Protržené přehrady na jizerskohorské Bílé Desné.

Krömerova bouda

Otevřeno je denně během hlavní sezóny (letní i zimní), mimo sezónu (od konce října / listopadu) jen o víkendech. Ceny jsou vskutku příznivé. Za půllitr domácí limonády (máta, zázvor, bezinka, višeň aj.) zaplatíte 30 Kč. Za pivo (láhvové) 25 Kč, za párek v rohlíku 25 Kč, domácí koláč 20 Kč (ceny 10/2018).

Co je ale skutečně skvělé, tak stavitelé útulny / bufetu mysleli i na pocestné s batohem, kteří spí na horách "nadivoko". Krömerova bouda má totiž velkou verandu, která je od posledních říjnových dnů roku 2018 dokonce uzavíratelná posouvacími dveřmi. Vedle boudy, kde se pohodlně vyslí čtyři pocestní, jsou dokonce známé "tojtojky"…

Na verandě je stůl a lavice a v koutě bufet, chladící box. A v něm plechovky s pivem a dalšími nápoji. Volně k dispozici, samoobsluha. K platbě je uvnitř malá kasa. Takový malý lesní bar jak jej známe z Rychlebských hor u Lipové-Lázní. Skvělý počin, držím provozovateli palce, aby zde chodili jen poctiví turisté. Věřím, že budou. Když to funguje v Rychlebských horách i jinde, není důvod, aby to nefungovalo i v horách Jizerských.

Dnešní Krömerova útulna stojí na místě (základech) starší stavby z roku 1917. Ta byla postavena pouhý rok od velké katastrofy na Bílé Desné, kdy pro protržení hráze spláchla ohromná přílivová vlna níže v údolí ležící osada a vyžádala si životy 65 lidí. V roce 1926 zde byl postaven mnohem větší objekt v německém stylu, jenž však v roce 1945 vyhořel.

Krömerova bouda, turistická mapa

Krömerova bouda před válkou, reprodukce Treking.cz - diskuze

Jizerské hory, horské chaty a boudy

HORSKÁ CHATA SMĚDAVA STARÁ PILA, turistická chata

Jizerské hory

Detail ubytování …
Hubertka Bílý Potok

Ještěd Úplňky Chata Arnika Strečno Beskydy, ubytování Soumrak Rýchorská bouda Malá Fatra, ubytování Choustník Helfenburk Venušiny misky Hukvaldy Elbrus, Kavkaz Afélium Zverovka Chalupská slať Šumava, ubytování Spacáky Mont Blanc Neptun Vosecká bouda Šútovský vodopád Cvilín Karlštejn Chata Šerlich Bouda Jelenka Ceres Jarní prázdniny Hmyz Matterhorn Hrad Lichnice Sirotčí hrádek Higgsův boson Spací pytle Cirrus Softshell

1.11.2018 / Peter Rybár
Tip na výlet · Čiernobiele priehrady, Protržená přehrada: Opakované povodne - dôvod k stavbe priehrad v Jizerských horách (1)

K výnimočným oblastiam, v minulosti trpiacimi častými záplavami, patria údolia horských …

31.10.2018 / Bohumír Bouška
Naše vrcholy · Šumava, hora Milec s vyhlídkou Liebeshöhe - tip na výlet v Železnorudské hornatině

Železnorudská hornatina nabízí mnoho zajímavých míst, ke kterým jistě patří i hora Milec …

31.10.2018 / Martin Jílek
Trek · Podzimní putování poloninou Svidovec, hřebenový přechod a cestování na Zakarpatské Ukrajině / Fotogalerie k článku

Neobvyklé babí léto přineslo do naší oblasti velmi teplé, stálé počasí, které by bylo škoda nevyužít …

31.10.2018 / Ubytování
Bouda na hoře Jizera, tip na bivak na druhé nejvyšší hoře Jizerských hor

Těsně pod vrcholem Jizery, druhé …

26.10.2018 / Otakar Brandos
Trek · Kôprovský štít, Temno- smrečinská plesa a Tichá dolina - 3denní toulání na pomezí Vysokých a Západních Tater aneb s kamzíky v patách (3) / Fotogalerie k článku

Stíny v hlubokých horských dolinách se neúprosně prodlužují a sluníčko se stále více sklání k obzoru …